Ruimte voor de economie

In de commissie bespraken we de meest recente behoefteraming kantoren en bedrijven. In dit rapport wordt objectief in kaart gebracht welke behoefte er in de provincie Utrecht is aan bedrijventerreinen en kantoren. Ook voor de nabije toekomst wordt verwacht dat Utrechtse bedrijven behoefte hebben aan ruimte voor uitbreiding. Het linkse beleid van de provincie is gericht om deze vraag alleen met verdichting van bedrijventerreinen te beantwoorden. Ofwel bedrijven op elkaar stapelen.

De eerste ervaringen hiermee laten zien dat dit niet leidt tot minder behoefte. De VVD vindt dan ook dat naast verdichting waar dat kan, óók uitbreiding mogelijk moet zijn. Van alle provincies heeft Utrecht het minste areaal bedrijventerrein (2 ha per 1.000 inwoners, tegenover ruim 5 ha per 1.000 inwoners gemiddeld). Als we werkgelegenheid in de provincie willen houden, is uitbreiding noodzakelijk. Vooral voor regionale en lokale bedrijven. We gaan er samen met onze gedeputeerde economie Van Schie hard voor knokken!