Huisvesting Statushouders

Gemeenten hebben de taak om huisvesting voor statushouders aan te bieden. Mensen met een geldige verblijfsstatus kunnen dan doorstromen vanuit een AZC naar een reguliere woning en integreren in de Nederlandse samenleving. Hiermee ontstaat ook verlichting in de AZC’s. Het afgelopen jaar hebben de Utrechtse gemeenten met kunst-en-vliegwerk hun taakstelling gehaald. De gemeente Utrecht heeft bijvoorbeeld een tijd lang alle vrijkomende sociale huurwoningen exclusief aangeboden aan statushouders. Andere gemeenten hebben creatievere oplossingen bedacht.

De VVD vindt dat de gemeenten die hun taakstelling hebben gehaald een compliment verdienen en we hadden graag gezien dat het kabinet hen daarvoor een spreekwoordelijk kerstpakket had gestuurd. Maar dat is niet wat gebeurd is. Als dank voor de bewezen diensten ontvangen de gemeenten voor volgend jaar een nóg hogere taakstelling. Waardoor er binnen gemeenten steeds minder mogelijkheden ontstaan om andere doelgroepen huisvesting te bieden. Dat gaat knellen en ondergraaft het draagvlak. We hebben ervoor gepleit dat het kabinet niet alleen met taakstellingen moet komen, maar gemeenten ook instrumenten, middelen en ondersteuning moet bieden. Zodat de huisvesting van statushouders niet ten koste hoeft te gaan van huisvesting van andere groepen. Het probleem van overvolle AZC’s moet ook niet alleen worden opgelost door het op het bordje van lokale gemeenschappen te leggen, maar ook door instroom te beperken en uitstroom te bevorderen.