OPROEP

Bent u raadslid, wethouder of commissie lid? Bent u woordvoerder Energie? Heeft u een sterke mening over windturbines? Lees dan vooral door….

Begin 2024 ontvangen alle gemeenten en RES-regio’s de uitkomst van het onderzoek (PlanMER) naar de (milieu)impact van windturbines op ongeveer 99 locaties in onze provincie. Daarbij of daarop volgend ontvangt u ook de uitkomst van het onderzoek van de netbeheerder naar de aansluitbaarheid van windturbines en zonnevelden. Ongetwijfeld bevind een van deze locaties zich in uw gemeente. Met dit inzicht in de mogelijkheden en onmogelijkheden van grootschalige opwek kunt u aan de slag. Of misschien heeft u alles al geregeld en dat is natuurlijk helemaal fijn. Maar anders: vanaf het moment van ontvangst heeft u 6 maanden de tijd om binnen uw gemeente aantoonbaar (raadsbesluit) invulling te geven aan uw RES bod op de wijze die u wilt. Dus als u liever geen windturbines wilt plaatsen, prima, dan kunt u de opwek regelen via zon. Na het verstrijken van de termijn zullen alle openstaande RES boden worden ingevuld met grootschalige opwek wind door de Provincie Utrecht.

Kortom; een bijzonder intensieve periode tot het moment van besluitvorming.

Begin van het jaar zal ik de woordvoerders Energie benaderen of er behoefte is aan een moment om bovenstaand met elkaar te bespreken. Mocht u als fractie hierover willen doorpraten dan schuif ik, op uw uitnodiging, graag aan.