Van de gedeputeerde Mobiliteit, Economie en digitalisering

Afgelopen maand zijn er een paar mooie mijlpalen geslagen op mijn beleidsterreinen. In de besluitvorming was ik heel blij met de door provinciale staten vastgestelde wijzigingen op de omgevingsverordening. Vanuit economie is daar nu de ruimte gegeven aan gemeenten om 1, 2 of 3 bedrijventerreinen uit te breiden met maximaal 1 ha. (1 uitbreiding voor de kleinste gemeenten, 2 voor de middelgrote gemeenten en 3 voor de grootste gemeenten). Dit is de variant “straatje erbij” voor bedrijventerreinen en heel belangrijk om daarmee snel een kleine uitbreiding te realisering voor gemeenten die voor transformaties of behoeften van bestaande bedrijven schuifruimte nodig hebben en daarmee snel kunnen inspelen op vragen van ondernemers voor meer ruimte. Helaas zal netcongestie voor veel bedrijventerreinen nog steeds een grote uitdaging zijn maar in elk geval zorgen we voor minder regels en belemmeringen voor de economie vanuit de provincie en dat is goed nieuws voor ondernemers. Ook het vervangen van de mobiliteitstoets in de omgevingsverordening door een mobiliteitsonderzoek was een wens van de VVD en nu werkelijkheid.

Eind 2023 presenteerde ik samen met de gemeente Utrecht en alle betrokken regiogemeenten het Alternatief Ring Utrecht: een concrete variant voor het tracéebesluit A27 waar veel over te doen is. Met het alternatief laat de regio met degelijk onderzoek zien dat er mogelijkheden zijn de groei van het autoverkeer meer ruimte te geven binnen de bestaande bak bij Amelisweerd en zo de omstreden kap van bomen en risicovolle uitvoering te voorkomen. Het alternatief is aangeboden aan de minister die uiteindelijk na de uitspraak van de Saad van State en de vorming van het nieuwe kabinet pas besluiten kan nemen. Intussen spreken we wel door over de bouwstenen uit het alternatief.

In elk geval is het opwaarderen van de NRU in álle scenario’s (traceebesluit, helemaal niks of ARU) hard nodig, dus daar werken we nu weer heel actief aan door samen met de gemeente Utrecht door een aantal scenario’s te laten doorrekenen.

Een mooi resultaat was er ook in de lobby door samen met gemeente Amersfoort met het ministerie duidelijkheid te krijgen over het herstartbudget voor knooppunt Hoevelaken en samen met het IPO en DOVA de prijsstijging van het OV te voorkomen (motie Bikker).

Met de gemeente Baarn heb ik afspraken gemaakt om de poort van Baarn met een “berekuil” toekomstbestendig in te richten en met de gemeente Utrechtse Heuvelrug hebben we goede stappen gezet voor de Donderbergrotonde. Zo probeer ik een aantal langlopende dossiers nu richting besluit en uitvoering te brengen!

Het is ons gelukt om als provincie ook aan te haken bij het rijksprogramma “werklandschappen van de toekomst”. Daarmee gaan we eerste stappen zetten bij het moderniseren van onze bedrijventerreinen zodat ze prettiger worden om te verblijven voor werknemers, bijdragen aan maatschappelijke opgaven rondom energie, klimaat, ecologie en duurzaamheid en tegelijkertijd meer ruimte geven aan ondernemers. Met de regio’s ben ik in gesprek om ook voor het provinciaal programma wonen en werken flink extra ruimte te programmeren voor bedrijvigheid want met de groei van de provincie door de broodnodige woningbouw is het ook nodig om ruimte te maken voor de economie. Meer daarover in een volgende nieuwsbrief!