Geen uitgebreide energietoets bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen

In de Statenvergadering van woensdag 7 februari lag de eerste wijziging van de (provinciale) omgevingsverordening voor. In dit voorstel was een nieuwe instructieregel opgenomen die als doel heeft om bij nieuwe ontwikkelingen vooraf een uitgebreid onderzoek te doen naar de effecten op de onderliggende energie infrastructuur. De VVD fractie onderschrijft het belang om goed te kijken naar de gevolgen van deze ontwikkelingen met het oog op netcongestie en leveringszekerheid in de toekomst, maar vond de wijze waarop dit nu was vormgegeven buitenproportioneel en bureaucratisch.

Met steun van de VVD en andere partijen is een amendement van de SGP aangenomen die deze toets vervangt door een (lichter) onderzoek naar de gevolgen voor de energie infrastructuur.

Statenlid Dimitri Gilissen: “We willen de drempel voor gemeenten en andere initiatiefnemers zo laag mogelijk houden om nieuwe woningen en ondernemingen te realiseren. We hebben er alle vertrouwen in dat bij het vormgeven van nieuwe ontwikkelingen rekening wordt gehouden met de energievoorziening, daar hoort geen aparte provinciale toetsing bij.”