Jongerencommissaris

Net als Burgemeesters worden Commissarissen van de Koning voor zes jaar benoemd. Na deze periode kunnen zij vragen om voor herbenoeming van wederom zes jaar in aanmerking te komen. De Utrechtse Commissaris, Hans Oosters (PvdA), heeft zijn eerste termijn erop zitten en heeft recent aangegeven herbenoemd te willen worden. Provinciale Staten hebben een vertrouwenscommissie ingesteld die dit verzoek in behandeling neemt.

Bij het nemen van dit besluit heeft de VVD het voorstel gedaan om het moment van een mogelijke herbenoeming aan te grijpen om ook een jongerencommissaris te benoemen.

Veel gemeenten, ook in Utrecht, hebben al een kinderburgemeester. Die spelen een belangrijke rol als symbool van verbinding tussen jongeren en het bestuur. De provincie gaat over belangrijke onderwerpen die de toekomst van jongeren raken, zoals woningbouw, arbeidsmarkt, openbaar vervoer, klimaat en energie. De provincie is echter onder jongeren een onbekende bestuurslaag. Wij denken dat een jongerencommissaris de provincie zichtbaarder en benaderbaarder maakt voor jongeren. We hebben dit voorstel mede gedaan naar aanleiding van een ontmoeting die we recent hadden met onze regionale JOVD. Het voorstel wordt nu verder uitgewerkt door de werkgroep Toekomststoel van Provinciale Staten. We houden u op de hoogte van de uitkomst!