Nieuwe kaders voor woningbouwprogrammering

In de Statenvergadering van 24 april hebben we de nieuwe kaders voor woningbouw vastgesteld. Een belangrijk moment omdat we hiermee samen met gemeenten in gesprek kunnen om de woningnood in Utrecht aan te pakken. Samen met de provinciale verordening bieden de vastgestelde kaders een houvast voor de bouwopgave.

En er zijn al, bestaande en nieuwe eisen, voor duurzaamheid, belasting van het elektriciteitsnet, compensatie van groen en mobiliteit. Elk voor zich zijn die eisen wel te begrijpen, maar de VVD heeft wel grote zorgen dat de stapeling van die eisen ertoe leidt dat er nog minder projecten van de grond af komen. We hebben daarom gevraagd om monitoring op de effecten van de eisen. En we hebben ingestemd met een amendement van D66 om het kader volgend jaar te actualiseren. Dat geeft de ruimte om dan bij te sturen op de kaders, mocht blijken dat er te weinig nieuwbouw gerealiseerd is.

In het kader is vastgelegd dat er tot 2030 tot maximaal 82.000 woningen extra worden gebouwd in de provincie Utrecht. Daarmee zou het woningtekort nog steeds 2% zijn. In de kaders zijn ook dwingende streefgetallen opgenomen ten aanzien van sociale huur en middel dure huur en koop. De zgn. betaalbare woningen.