De VVD zorgt voor nieuwe ruimte voor ondernemers

In de Statenvergadering op 24 april hebben we besluiten genomen over de programmering van bedrijventerreinen. Deze bedrijventerreinen zijn in Utrecht goed voor 24% van de provinciale economie en dus een belangrijke drager van onze brede welvaart. Op de bedrijventerreinen verdienen veel mensen hun dagelijks brood en kunnen onze Utrechtse ondernemers ruimte vinden om hun bedrijf uit te bouwen.

Door inzet van de VVD-fractie in de coalitieonderhandelingen en door de VVD-gedeputeerde komt er in de provincie weer meer ruimte voor bedrijven, na een restrictieve benadering de voorgaande periode. In de provinciale verordening is vastgelegd dat er bij bestaande bedrijventerreinen kleine uitbreidingen mogelijk zijn (1 tot 3 ha.) en in het kader voor wonen en werken is nu vastgelegd dat er 1 tot 2 grotere regionale bedrijventerreinen geprogrammeerd gaan worden. Doel is dat deze terreinen ruimte gaan bieden aan bedrijven die elders weer ruimte bieden aan nieuwe bedrijven of woningbouw, aan voor de ruimtebehoefte voor de circulaire economie en voor bedrijven in hogere milieucategorieën. In lijn met ons verkiezingsprogramma is gekozen voor verdere uitbreiding van XXL-locaties voor bijvoorbeeld logistiek niet mogelijk te maken. Wel is er een uitzondering voor bestaande bedrijven tot 5 ha. die al in de regio zijn gevestigd en willen verhuizen.

De VVD is uiteraard blij met de extra ruimte die er nu komt, maar ook hier geldt wel dat het nu belangrijk wordt de ruimte ook daadwerkelijk in te vullen. Het vraagstuk van netcongestie is daarbij een zeer belangrijke hobbel die genomen moet worden. Maar de eerste stap is alvast gezet!