Extra kosten Tour de France

Nog enkele weken en dan vindt de start van de Tour de France plaats in Utrecht. Vele wielerfans uit onze provincie zullen van dit bijzondere evenement genieten. De provincie heeft afgelopen Statenvergadering van 26 mei jl. ingestemd met een sponsorbijdrage van dit evenement van €100.000. Ook de VVD heeft hier mee ingestemd.

Keerzijde van dit evenement is dat de stad en regio gedurende enkele dagen moeilijk bereikbaar is met OV. U-OV, die het openbaar vervoer in de regio Utrecht verzorgt, moet extra kosten maken om belangrijke regionale voorzieningen als het Diakonessenhuis en het UMC, bereikbaar te houden.  De Tourorganisatie heeft met deze kosten in haar begroting geen rekening gehouden en de Provincie, als concessiehouder van het OV, draait hier nu voor op.

De VVD vindt het belangrijk dat deze voorzieningen tijdens de Tour bereikbaar blijven. Woordvoerder Anita Vlam: “Het is vreemd dat de stad Utrecht en de organisatie geen rekening hebben gehouden met deze extra OV-kosten en dat de Provincie hier nu voor opdraait.”  De VVD heeft er bij de gedeputeerde op aangedrongen dit met de gemeente en de organisatie te bespreken. En dat het voor rekening nemen van deze extra kosten van ca. €285.000 door de Provincie eenmalig is. “De VVD is geschrokken van dit bedrag, maar vindt bereikbaarheid met OV van het Diakonessenhuis en UMC nodig, zodat álle Utrechters van de Tour kunnen genieten, zowel de bezoekers van het evenement, als de mensen die medische zorg nodig hebben.”