Grip houden op risico's

Naar aanleiding van de brand in de Moerdijk bij Chemie-Pack is landelijk besloten tot de oprichting van zes Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD's). De RUD's zijn het centrale punt in o.a. de vergunningverlening en handhaving van risicobedrijven. Bijna alle taken op het gebied van vergunningverlening en handhaving heeft de Provincie - samen met elf gemeentes - medio 2014 in de RUD Utrecht ondergebracht.

Bij de overdracht van de bevoegdheden vanuit de Provincie vorig jaar heeft de VVD benadrukt dat de beheersing van kosten en gedegen risicomanagement belangrijk is voor de RUD Utrecht. Het gaat immers om een nieuwe organisatie met een belangrijke taak. Het is daarom van belang een goede inschatting te kunnen maken van de financiƫle risico's die worden gelopen. Niet alleen voor de Provincie, maar ook voor de deelnemende gemeentes.

In de Statenvergadering van 26 mei 2015 werd gesproken over de 'zienswijze ontwerp programmabegroting 2016' voor de RUD Utrecht. Een belangrijk kritiekpunt in de zienswijze, is dat de risico's op dit moment door de RUD Utrecht niet goed kunnen worden ingeschat. Voor de VVD blijft een gedegen risicomanagement essentieel. Gedeputeerde Staten hebben toegezegd Provinciale Staten hierover te blijven informeren.