Provinciale Staten van Utrecht stemmen voor Eerste Kamerverkiezingen

In de vergadering van Provinciale Staten van Utrecht hebben de 49 Statenleden gestemd voor de Eerste Kamerverkiezingen.

De 75 leden van de Eerste Kamer worden gekozen door de leden van de twaalf Provinciale Staten - getrapte verkiezingen.

Op 18 maart hebben de inwoners van de Provincie Utrecht de leden van Provinciale Staten van Utrecht gekozen, die op hun beurt in de Statenvergadering van 26 mei jl. de leden van de Eerste Kamer hebben gekozen.

In de provincie Utrecht was de uitslag nagenoeg in lijn met de zetelverdeling in Provinciale Staten.

VVD en D66 kregen 9 stemmen, CDA 6 stemmen, PvdA 5 stemmen, GroenLinks, PVV, SP en ChristenUnie 4 stemmen, Partij voor de Dieren 2 stemmen, 50+ en SGP 1 stem.

De VVD heeft in de Eerste Kamer 13 zetels behaald en is daarmee in de Senaat de grootste partij gebleven.