Nieuwe Gedeputeerde Staten van Utrecht geïnstalleerd

In de vergadering van Provinciale Staten van 18 mei jl. is het nieuwe college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht geïnstalleerd. Het nieuwe college bestaat uit Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD), Pim van den Berg (D66), Bart Krol (CDA) en Mariëtte Pennarts (GroenLinks). In de vergadering stond het coalitieakkoord ‘In verbinding’ centraal.

De coalitiepartijen VVD, D66, CDA en GroenLinks presenteerden hun coalitieakkoord ‘In verbinding’. De partijen zetten de koers van de afgelopen vier jaar voort met een sterke focus op uitvoering enkele nieuwe accenten, zoals energietransitie en aandacht voor de afstand tot de arbeidsmarkt voor (V)MBO’ers. De reacties van de oppositiepartijen waren wisselend, van positief tot kritisch. PVV, SP de Partij voor de Dieren, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, 50Plus en D66 dienden een of meerdere moties in. De motie van de PVV om werkeloosheid aan te pakken werd aangenomen. Ook de motie van GroenLinks, PvdA, D66,ChristenUnie en 50Plus om een zienswijze bij Rijkswaterstaat in te dienen over de nadelige effecten van de voorgenomen snelheidsverhoging op de A12 werd aangenomen. Provinciale Staten maakt zich hier zorgen over de leefbaarheid en gezondheid van de inwoners als de snelheid omhoog gaat naar 130 km/u.

AFSCHEID

Voorafgaande aan de installatie van het nieuwe college van Gedeputeerde Staten werd afscheid genomen van de zittende gedeputeerden Remco van Lunteren (VVD), Ralph de Vries (D66), Bart Krol (CDA) en Mariëtte Pennarts (GroenLinks). Waar Van Lunteren en De Vries definitief afscheid namen, keren Krol en Pennarts terug in het nieuwe college. Zij zijn samen met Jacqueline Verbeek-Nijhof en Pim Van den Berg de komende vier jaar als het college van Gedeputeerde Staten verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur van de provincie.

NIEUWE STATENLEDEN

Door de benoeming van de Statenleden Krol en Pennarts als gedeputeerde en het vertrek van Statenlid de Vries kwamen er drie plaatsen vrij in Provinciale Staten. Deze plaatsen werden ingevuld door de heer Buiting (CDA), mevrouw Kotkamp (GroenLinks) en mevrouw Dekker (D66).

Zie hier de website van de Provincie Utrecht hierover.