Installatie nieuw College: Bijdrage VVD-Statenfractie

Op 18 mei is het nieuwe College van Gedeputeerde Staten geïnstalleerd. Fractievoorzitter Arthur Kocken gaf in zijn bijdrage aan het debat in Provinciale Staten een liberale duiding van het motto van het coalitieakkoord 'In verbinding'. De nieuwe coalitie wil dat de provincie in verbinding staat met het bedrijfsleven, inwoners, maatschappelijke organisaties en andere overheden.

In verbinding staan vraagt om een eigen inbreng, een eigen profiel, eigenheid. Pas dan heb je meerwaarde in het contact, in de samenwerking.
In de afgelopen jaren heeft de provincie die scherpte weer gekregen met de kerntakendiscussie en het beter inzetten van de eigen bevoegdheden. Voor de VVD zit dat profiel in relatie tot anderen in het aansporen talenten te ontwikkelen en mensen daarop waarderen en niet op zaken als hun godsdienst, achtergrond, nationaliteit.

Arthur Kocken dankte alle vrijwilligers die in alle partijen en daarbuiten hebben meegeholpen om de Utrechtse inwoners iets te kiezen te geven. Daar mag best wel eens bij worden stil gestaan: het is elders in de wereld niet vanzelfsprekend. In het duidingsdebat op 19 maart is over de verkiezingsuitslag al het nodige gezegd. “Maar wat me van de campagne is bijgebleven, is de respectvolle sfeer. Er was debat, stevig debat maar we bleven elkaar wel respectvol bejegenen. Laten we dat vasthouden in de komende jaren.“ Dan kunnen ook coalitiepartijen en niet-coalitiepartijen in verbinding komen. Dat zal zeker in het begin zoeken zijn, want het is niet 'roept u maar' – het moet van twee kanten komen.

Verder dankte Arthur Kocken de twee formateurs, Arjen Gerritsen en Gerard Schouw en de ambtelijke ondersteuning voor hun bijdrage aan een goed, verbindend proces. Met een mooi resultaat!

Topregio
Arthur Kocken is trots op het nieuwe coalitieprogramma en college. Daarbij springt voor de VVD in het bijzonder naar voren het vasthouden aan de kerntaken, het uitvoeren van (mobiliteits)beleid dat het vorige college heeft ingezet, geen lastenverhoging, solide financieel beleid. Daarnaast wordt opnieuw naar de regelgeving gekeken: staat die ontwikkeling niet onnodig in de weg? Voorbeelden zijn herbestemming van leegstaande gebouwen, regels die het bijna onmogelijk maken inkomsten te verwerven om natuur en erfgoed particulier in stand te houden en ambachtelijke, kleine industriële bedrijven in de randen van gemeenten. “We willen statenbreed meer werkgelegenheid voor lager en middelbaar opgeleiden, maar dan moet je ondernemingen wel ruimte geven”.

Utrecht is de Europese topregio. Dat vinden we natuurlijk zelf , en ook de Europese commissie. We doen het met die 1,3 miljoen inwoners hier economisch beter dan in Londen, Berlijn, Parijs. Het is de ambitie van de VVD en de andere coalitiepartijen dat we dat blijven.   “Wat mij betreft staat alles wat we als provincie doen de komende jaren in dat teken. En dat gaan we doen in samenwerking met bedrijven, inwoners en maatschappelijke organisaties. En met gemeenten, die ons allemaal even lief zijn.”