Eerherstel voor oud-VVD fractievoorzitter Frits Barneveld Binkhuysen

Frits Barneveld Binkhuysen, de voormalig fractievoorzitter van de VVD in de Provinciale Staten van Utrecht, is ten onrechte verdacht van het schenden van het ambtsgeheim. Deze conclusie heeft het Openbaar Ministerie getrokken twee jaar nadat de voormalig fractievoorzitter in beeld kwam als verdachte. Hij zou hebben gelekt uit een vertrouwelijk overleg met minister Plasterk over een waarnemend Commissaris van de Koning.

Om deze vervelende periode op positieve wijze af te sluiten is Frits Barneveld Binkhuysen in de Statenvergadering van 9 februari 2015 opnieuw geïnstalleerd als lid van Provinciale Staten. VVD statenlid Ronald Emons, die na het vertrek van Barneveld Binkhuysen tot de Staten was toegetreden, is teruggetreden om plaats voor hem te maken.

Op de achtergrond is de voormalig fractievoorzitter de afgelopen tijd bezig geweest zijn onschuld aan te tonen. Zijn bewijslast was voor het Openbaar Ministerie voldoende de zaak tegen hem te seponeren. Niet vanwege een gebrek aan bewijs, maar omdat hij ten onrechte was aangemerkt als verdachte, aldus het OM.

Fractievoorzitter en lijsttrekker Arthur Kocken is verheugd dat de onterechte verdenking nu is opgeheven. “Toen het moeilijk werd, stelde Frits het belang van de partij boven dat van zichzelf. Daar zijn wij hem nog steeds dankbaar voor! Ik ben blij dat het OM nu tot deze conclusie is gekomen en wij nog wat terug kunnen doen voor hem. Dat Ronald Emons het gebaar maakt zijn zetel voor Frits op te geven, laat het respect voor Frits en de collegialiteit binnen de fractie zien."