Weg tussen Bunnik en Utrecht eindelijk veiliger

De N411 tussen Bunnik en Utrecht is al heel lang een gevaarlijke weg. Jaarlijks zijn er ongelukken met fietsers en auto’s, soms met dodelijke afloop. Dat kan zo niet langer, vindt de VVD. Twee jaar geleden maakte VVD-gedeputeerde Van Lunteren daarom een voorstel om de weg veiliger te maken.

Een aantal partijen wilde toen het fietspad vanuit Bunnik doortrekken naar Utrecht. Het onderzoek om dat te realiseren kostte veel extra tijd, want bijna alle betrokkenen mochten hun zegje doen: van de landgoederen tot natuurorganisaties. Bijna alle. De weggebruikers hadden géén inspraaksessies. Uiteindelijk lag er 9 februari jl. een voorstel klaar. Met doorgetrokken fietspad.

De partijen die het fietspad eerst wilden, hadden opeens grote bezwaren: er zouden bomen voor moeten worden gekapt. Maar in het plan zat ook uitbreiding van de natuur met 4 hectare. Toch werd een voorstel ingediend waar dat aparte fietspad niet in voorkwam. Het originele VVD-plan van twee jaar terug werd vervolgens aangenomen. Dit plan zorgt voor het beveiligen van de oversteekplaatsen voor fietsers en wandelaars. VVD-woordvoerder Willem Joustra verklaarde erg blij te zijn dat er eindelijk wat aan de N411 wordt gedaan. Volgens zijn zeggen: "De duizenden mensen die de weg gebruiken en er dus voor betalen werden vertegenwoordigd door de VVD." Als het aan de VVD ligt, worden alle provinciale wegen veilig gemaakt – voor alle weggebruikers. En als het even kan, ook wat vlugger.