Uitbreiden waterschapsbestuur? Liever niet!

In de laatste Statenvergadering van 9 februari 2015 is gesproken over de mogelijkheid om bij het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden het dagelijks bestuur met één lid te kunnen uitbreiden. Zo kan er eenvoudiger een gedegen coalitie worden gevormd - iets dat in het verleden nog weleens moeilijk ging. De VVD is in principe geen voorstander van het uitbreiden van het aantal bestuurders, in dit geval met 25%.

Uiteraard is een goed functionerend bestuur nodig. Maar laten we eerst de uitkomst van de verkiezingen en onderhandelingen afwachten. Het debat ging verder over het eventueel afschaffen van de geborgde zetels. Het gaat hier om eenderde van de zetels, die niet gekozen wordt door de bevolking, maar zij vertegenwoordigen de agrarische sector, bedrijven en natuurorganisaties. Met name GroenLinks ontpopte zich hier als een fervent voorstander.  VVD-woordvoerder Gert-Jan Weierink stelde in het debat dat geborgde zetels inderdaad wat ouderwets zijn en dat de manier van kiezen niet erg transparant en democratisch overkomt, maar dat de democratische besluitvorming binnen het waterschap niet in het geding is. Het gaat immers om een functioneel bestuur, waarbij van oudsher de trits belang, betaling en zeggenschap opgaat.

Bovendien is de VVD van mening dat een eventuele herziening van geborgde zetels een taak is van de landelijke overheid. Want over twee jaar vindt er een evaluatie plaats van de Waterschapswet en daarom moet je nu geen voorbarige conclusies trekken. Om die reden heeft de VVD-fractie tegen de motie gestemd. Helaas is deze motie door een meerderheid van GroenLinks, D66, PvdA, PvdD en PVV toch aangenomen.