VVD verbetert aanpak bodemsanering

Deze zomer bleek in Doorn de lucht in een paar huizen vervuild. Het kwam uit de grond bij een stomerij, daar zat al jaren lang bodemverontreiniging.

De VVD vroeg zich bij monde van woordvoerder Willem Joustra af of de stichting die het moet opruimen wel goed presteert. Voor Doorn is het belangrijk dat bewijs gevonden wordt voor het moment van verontreiniging. Als er nog vervuild wordt, kan er wel gesaneerd worden, maar dat is dan dweilen met de kraan open. Bovendien is vervuilen strafbaar, dus de VVD wil dat onderzocht wordt hoe het precies zit. De provincie gaat het Openbaar Ministerie erop zetten om dit grondig te onderzoeken. Tegelijkertijd moet het vooronderzoek naar de sanering kritischer worden opgepakt. Ook dat heeft de provincie toegezegd.

Luisteren naar bewoners
Zodra de problemen bekend werden, is VVD-woordvoerder Willem Joustra op onderzoek gegaan. Snel bleek dat de bewoners van de betreffende huizen al heel veel belangrijke informatie hebben over de stand van zaken en hoe het zo is gekomen. Daar kan de provincie haar voordeel mee doen, dus heeft de VVD gevraagd ook informatie te gaan inwinnen bij bewoners, in plaats van alleen zenden. De mensen, bij wie de lucht ongezond is, willen overigens weg uit hun huis. De VVD wil dat de provincie samen met de gemeente hun huizen opkoopt vanwege de voorgeschiedenis en de noodzaak van sanering. Op die manier kunnen ze ergens anders verder met hun leven. Het provinciebestuur gaat er samen met de gemeente voor zorgen dat dit gebeurt.

Voorkomen op andere lokaties
Ook op andere plekken in de provincie is historische bodemverontreiniging. Om de situatie in Doorn niet nog eens te laten gebeuren, heeft Willem Joustra gevraagd ook die plekken te controleren. Ook daar moeten mensen gewoon in hun huiskamer kunnen zitten zonder ziek te worden van de lucht. U vindt zijn toespraak hier.