Provincie investeert wederom in behoud erfgoed

De jaarlijkse restauratiesubsidies zijn weer toegekend. Dat gebeurde tijdens de afgelopen Statenvergadering, waar unaniem werd ingestemd met het Statenvoorstel.

Het gaat om de historische buitenplaatsen Eyckenstein, Remmerstein, Beukenrode, De Boom, Valkenheining, Zuylestein, Broekhuizen, Rijnoord, Walkartpark, Kasteel De Haar, en andere monumenten zoals de Cuneratoren, de St. Augustinuskerk, het Belgenmonument en de Sint Petrus Bandenkerk.

Voor de VVD is belangrijk dat de selectie mede is gebaseerd op de erfgoedmonitor, zodat er eenobjectieve maatstaf was. Hierdoor is de focus nog steeds op de buitenplaatsen. Overigens is op basis van urgentie ook naar andere categorieën monumenten gekeken. Daarnaast is een eis: publieke toegankelijkheid en cofinanciering.

Fractievoorzitter Arthur Kocken: 'Met deze keuze zorgt de provincie voor behoud van erfgoed in de provincie. Met goed onderhouden erfgoed blijft Utrecht aantrekkelijk als vestigingsplaats voor bedrijven. En het is mooi dat de inzet van elke euro provinciaal geld nog iets anders oplevert: ruim drie maal de inzet komt vanuit andere financieringsbronnen, zoals fondsen en leningen'.