Koersvast, doorgaan op de ingeslagen weg

Persbericht: Koersvast, doorgaan op de ingeslagen weg. VVD-fractie Provinciale Staten Utrecht over Begroting 2015, t.b.v. Algemene Beschouwingen 8 december 2015

De VVD-fractie is positief over wat in de afgelopen statenperiode bereikt is. De provincie is door een ander takenpakket en een andere werkwijze meer van deze tijd geworden. De provinciale organisatie is kleiner geworden. Dat past in ontwikkelingen in de samenleving waarin inwoners, bedrijven en organisaties elkaar eerder vinden om eigen plannen te verwezenlijken. De provincie hoeft daar niet eigen beleid voor te ontwikkelen, of er tussen te gaan zitten. De VVD heeft vertrouwen in wat mensen zelf kunnen. Het provinciale beleid is daar de afgelopen jaren meer op ingesteld geraakt. Dat blijkt onder andere in het ruimtelijke beleid, natuurbeleid, cultuurbeleid en recreatiebeleid. Dat geeft inwoners en ondernemers ruimte.

Financiën op orde zonder lastenverhoging
De financiën van de provincie zijn voor de komende jaren op orde. Er wordt niet meer uitgegeven dan er is. Voor eenmalige grote uitgaven (natuur, verkeer) is gespaard. Er is stevig bezuinigd. Er zijn soms pijnlijke keuzen gemaakt. Maar de opcenten in de motorrijtuigenbelasting zijn ook dit jaar voor de Utrechtse inwoners niet verhoogd.

Maar we zijn er nog niet…en willen Europa’s meest competitieve regio blijven
Welvaart zorgt dat we in de provincie Utrecht kunnen wonen tussen prachtig onderhouden erfgoed, onze vrije tijd op schitterende landgoederen kunnen doorbrengen en kinderen een gloedvolle toekomst bieden. De VVD heeft er respect voor hoe ondernemers en inwoners in de afgelopen jaren met de crisis zijn omgegaan. Daardoor trekt de economie nu weer (langzaam) aan. De provincie kan dat verder ondersteunen door een verbindende rol te spelen. Daarmee kunnen we er voor zorgen dat Utrecht Europa's meest competitieve regio blijft.

Het desbetreffende artikel kunt u hier lezen. Fractievoorzitter Arthur Kocken heeft dit artikel gebruikt om zijn mondelinge inbreng in het statendebat te geven.