Geen windmolens op Lage Weide

Er komen geen windmolens op Lage Weide. Statenlid Zohair el Yassini (VVD) is blij met het bereikte doel: “Eindelijk is er duidelijkheid voor bewoners van Zuilen en Leidsche Rijn.” Na jarenlange discussie is maandag 3 november jl. door de Provinciale Staten in Utrecht besloten Lage Weide niet meer aan te merken als provinciaal belang en daarom te schrappen als windmolenlocatie.

De VVD is geen voorstander van windmolens, maar heeft door het Rijk een verplichting opgelegd gekregen van 65,5 megawatt in de Provincie Utrecht. Bij deze verplichte opgave heeft de VVD altijd gepleit voor draagvlak bij gemeenten en heeft voor de locatie Lage Weide dat ook afgesproken met coalitiepartijen. Geen draagvlak betekent geen windmolens.

En in de gemeente Utrecht is geen draagvlak voor windmolens op Lage Weide. Dat had de gemeente Utrecht afgelopen jaar aangegeven. Dat is met name dankzij de inzet van de ‘Buren van Lage Weide’ en de VVD-fractie in de gemeente Utrecht. Door het schrappen van Lage Weide als windmolenlocatie komt de verplichte rijksopgave niet in gevaar want de Provincie Utrecht haalt ook zonder Lage Weide de maximale 65,5 megawatt.