Te veel regels in Flora- en Faunawet

Op het platteland veroorzaken wilde dieren veel schade. Soms zijn er bijvoorbeeld zoveel spreeuwen of ganzen, dat die in één dag een weide of akker helemaal vernielen.

De schade die de beesten veroorzaken, moet door de provincie worden vergoed als verjagen (volgens de wet) niet mag. Eerst moet de boer de beesten proberen weg te jagen met licht en geluid, daarna mag hij of zij pas bejagen.

Dat mag alleen als er meer dan vijf ganzen op zijn land zijn en er mogen dan maximaal twee ganzen worden gedood. Dat is een voorbeeld van een regel die op 29 september jl. is vastgesteld door Provinciale Staten. Die regels gaan nog veel verder, want tot in detail is beschreven hoe je beesten mag verjagen. Zo mogen landende ganzen pas worden gedood als ze de vleugels stilhouden en met de poten vooruit de landing inzetten. U ziet: veel details. De VVD – woordvoerder Willem Joustra - vraagt zich af of dit detailniveau in de praktijk wel te controleren is.

Maar wat nu als er dan toch beesten zijn gedood? Vanaf nu mag dat dier opgegeten worden in plaats van vernietigd. De VVD is blij dat het beste biologische scharrelvlees nu kan worden verwerkt tot regionale lekkernij. Zelfs de spreeuw is te bereiden als lokale delicatesse, zoals in Cothen al meermalen is bewezen. “Zonder boeren geen eten”. Om na de nieuwe Flora- en Faunawet te kunnen toevoegen: “Zonder boeren geen regionale biologische gerookte wilde ganzenborst”.

Meer hierover: