Betrouwbare reistijden in het openbaar vervoer

Wanneer u de bus neemt naar uw werk of voor familiebezoek, dan moet u erop kunnen rekenen dat de bus aankomt op het aangegeven tijdstip. Ook overstappen moet soepel verlopen.

Wanneer er onverhoopt toch iets mis gaat met de aansluiting, dan moet de reisinformatie juist en actueel zijn en zekerheid geven.

In de Provinciale Statenvergadering van 29 september jl. is uitgebreid stilgestaan bij de uitgangspunten van het openbaar vervoer in onze provincie. De VVD-fractie heeft het collegevoorstel gesteund, waarin heel duidelijk is verwoord dat het openbaar vervoer in omvang moet aansluiten bij de vraag van de reiziger. Met andere woorden: daar waar meer reizigers zijn, bussen frequenter inzetten.

VVD-woordvoerder Hans Konings: "De OV-reiziger moet kunnen rekenen op betrouwbare reistijden, comfortabele bussen en veilige overstapplaatsen".

Aanleiding voor het debat in de Provinciale Staten is dat de provincie een nieuwe concessie voor het Openbaar Vervoer moet verlenen. Voor de gunning hiervan dient een Europese aanbestedingsprocedure te worden gestart. Deze nieuwe concessie gaat in december 2016 in.