Voorjaarsnota 2014: Positief meerjarig financieel perspectief

VVD fractievoorzitter Anita Vlam: "De VVD is positief over de gepresenteerde Voorjaarsnota. Helaas waren er enkele tegenvallers te verwerken, zoals een afname van de inkomsten van de opcenten van de Motorrijtuigenbelasting en van het Provinciefonds.

Het college heeft echter toch een positief meerjarig financieel perspectief aangeboden en is in staat de financiële tegenvallers zelf op te vangen. De VVD is blij dat de lasten voor de burger via de opcenten op de Motorrijtuigenbelasting niet verhoogd hoeven te worden en tot de laagste binnen Nederland blijven behoren.

Aan het begin van deze collegeperiode is duidelijk de keuze voor kerntaken gemaakt. Het maken van pijnlijke keuzes is niet uit de weg gegaan. Deze keuzes werken nu door in een gezond fiancieel meerjarenperspectief. Desondanks zal het de komende jaren moeilijk zijn om met de bezuinigingen vanuit het Rijk en strakkere financiële regels, het huishoudboekje van de provincie gezond te houden.

Inmiddels is duidelijk dat er geen provinciale opschaling plaats gaat vinden. De provincie Utrecht kan zélf blijven werken aan economische ontwikkeling, mobiliteit en bereikbaarheid en zo een goed leefklimaat voor haar inwoners bieden.

De VVD vindt het belangrijk dat er geïnvesteerd kan blijven worden in belangrijke zaken voor onze inwoners en bedrijven, zoals economie en bereikbaarheid. Dat de provincie financieel de zaken op orde heeft, vindt de VVD hierbij een goed vertrekpunt".