Projectagenda Utrecht verhaalt

Vorig jaar is de motie Utrecht Verhaalt door Provinciale Staten aangenomen, waarvan de VVD medeondertekenaar was. Het verzoek aan Gedeputeerde Staten was om initiatieven in de erfgoedsector, om publieksbereik te vergroten, te ondersteunen en te verbinden. 'Utrecht verhaalt' slaat daarbij op een verbindend motto dat ook als keurmerk voor activiteiten kan dienen.

De motie was bijna unaniem aangenomen, maar de  uitwerking bleek lastig. Enerzijds omdat van de provincie een andere rol werd gevraagd dan tot nu toe vaak gebruikelijk. Anderzijds omdat achter de brede politieke steun bij de uitwerking een grote verscheidenheid aan opvattingen bleek schuil te gaan. Uiteindelijk is een projectagenda gepresenteerd die in de Statenvergadering van 7 juli 2014 is behandeld.

VVD woordvoerder Arthur Kocken heeft opmerkingen gemaakt en vragen gesteld over het doel van de projectagenda, over de rol van de provincie en de financiƫn.
Voor de VVD is het doel om initiatieven te ondersteunen en te verbinden. Die moeten centraal staan. In de projectagenda wordt echter letterlijk aan het eind van het document aandacht besteed aan initiatieven van onderop. Van de gedeputeerde wordt juist een andere werkwijze verwacht.

Het tweede punt dat de woordvoerder aan de orde stelde, hangt daarmee samen: de rol van de provincie. "Verbinden is een proces, en geen project. Kan de gedeputeerde er mee instemmen dat deze projectagenda vooral de kaders van de Staten aan GS zijn om faciliterend en verbindend te werken en niet als een zelfstandig te realiseren project gezien moet worden?"

Het derde punt betreft de financiĆ«n. Door dezelfde projectaanpak lijkt het alsof de provincie in twee jaar tijd bijna 8 ton extra gaat uitgeven. Daarvan is geen sprake. Transparant is in beeld gebracht welke bestaande en al geplande activiteiten worden ingezet voor verbinding. Daarnaast is er uit gereserveerde budgetten voor erfgoed 3,5 ton geput. Deze worden ingezet voor cofinanciering van initiatieven, voor ondersteuning van ondernemerschap en versterking van het verdienvermogen van erfgoedorganisaties. Daarmee krijgt het gereserveerde subsidiebudget meer waarde.

Woordvoerder Arthur Kocken benadrukte dat het geld op mag gaan, maar dat het geld niet op hoeft - besteding is geen doel op zich. De gedeputeerde gaf in die lijn antwoord, waardoor de VVD kon instemmen met het statenvoorstel.