Kadernota ondergrond

In de Statenvergadering van 14 april jl. werd de kadernota ondergrond aangenomen door Provinciale Staten van Utrecht. Ondergrond, we staan erop, maar onze aandacht gaat vooral uit naar wat er bovengronds zich afspeelt. Dat is niet altijd terecht. Wanneer u het programma Backyard Oil weleens heeft gezien, weet u dat zich ondergronds interessante zaken bevinden. Bijvoorbeeld aardolie en aardgas.

De kadernota ondergrond bevat een aantal kaarten waarop staat wat u mag doen onder de grond. En ja, u kunt inderdaad net als de hillbillies in Backyard Oil in uw achtertuin proberen olie en gas te winnen. Het slechte nieuws is dat het u niet gaat lukken. U mag niet heel diep boren, en dat zou wel nodig zijn.Minder diep mag wel, en hoewel daar geen aardolie of aardgas zit, kan het wel van nut zijn voor iets anders, namelijk warmte-koude-opslag. Hiermee kunnen de Provinciebewoners hun huizen verwarmen en lekker warm douchen, zonder aardgas te verstoken.

Alles wat dieper zit is niet van u. Ook al bent u de perceeleigenaar.

Kort samengevat staat de bescherming van de watervoorraad in de kadernota voorop. Dat is zinnig, want het water in de provincie is van erg hoge kwaliteit, het beste van Nederland. De VVD wil dat graag zo houden

Er zijn helaas ondergrondse plekken die door vervuiling sanering behoeven. Al een derde van die saneringstrajecten is in uitvoering. De overige 2/3 is al in onderzoek of planfase of staat op het punt te beginnen. Voor minder dan 15% van die bodemsaneringstrajecten moet de belastingbetaler de rekening oppakken. De Provincie moet zorgen dat dat kostenefficiënt gebeurt.

Onder de grond zit misschien ook schaliegas. Schaliegas heeft in Amerika een energierevolutie opgeleverd die de prijs van gas heeft verlaagd, en ook de CO2 uitstoot van de Verenigde Staten. Dit in tegenstelling tot Duitsland, waar de CO2 uitstoot is toegenomen door de "energiewende". Schaliegas kan een geweldige kans zijn om onafhankelijk van andere staten in de Nederlandse gasvoorziening te voorzien. Temeer omdat de gasbel in Groningen een keer opraakt. In onze Provincie is er eigenlijk maar erg weinig ruimte om schaliegas te winnen zonder de waterveiligheid niet te schaden. Toch wil de VVD niet op voorhand onderzoek naar veilige winning uitsluiten.

De coalitie bleek verdeeld hierin. Zowel het CDA als GroenLinks steunden een motie van de SP die naar de bekende weg vroeg: geen schaliegaswinning tenzij 100% zeker is dat het veilig, schoon en betrouwbaar kan. Bij andere energiedossiers vinden die partijen minder dan 100% zekerheid geen probleem. Zo is bij het plaatsen van windmolens geen enkele zekerheid dat het de nadelige gevolgen van klimaatverandering zou beïnvloeden.

Of er in de Utrechtse ondergrond sprake zal zijn van veilige schaliegaswinning is nog maar de vraag. Wat de VVD betreft is onderzoek daarnaar nodig om naast de watervoorziening ook het verwarmen van huizen en badwater in de toekomst veilig te stellen.

Voorlopig bevat de kadernota voldoende regelgeving om de kwaliteit van de Utrechtse bodem veilig te stellen.