Opheffing recreatieschap Utrechtse Heuvelrug, Vallei- en Kromme Rijngebied

In de Statenvergadering van 10 maart jl. werd  het voorgenomen besluit om Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug, Vallei- en Kromme Rijngebied op te heffen en te liquideren uiterlijk per 01-01-2018, besproken. De VVD had bij monde van Hans Konings al eerder duidelijk aangegeven dat de VVD vóór opheffing van het Recreatieschap is, en daarmee was dus ook de instemming met de liquidatie als zodanig zijdens de VVD een gegeven.

Het Recreatieschap is daartoe onderverdeeld in 10 pakketten, voor elk waarvan een rechtsopvolger moet worden gezocht.  Is er geen rechtsopvolger, dan wordt dat deel van de activiteiten gestaakt en worden eventuele verplichtingen afgekocht.

VVD woordvoerder Ronald Emons, die zijn maidenspeech houdt, vraagt zich af of de gedeputeerde:

= een voor de Provincie gunstige risicoverdeling hanteert, volgens de deelnemersbijdrage (meer dan 1/12de) of volgens de stemmenverhouding (1/12de ) opteert,  weet wat er in een zwart scenario in de periode 2015-2018 nog aan risico’s zou blijven liggen en hoe dat uitwerkt in de hoogte van de afkoopsom, welke afbreukrisico’s kleven aan het zijn van bestuurlijk trekker voor het pakket Henschotermeer en hoe hij denkt hiermee succesvol te kunnen omgaan.

= of het niet verstandiger is een echte en ervaren liquidateur, die zijn salaris waarschijnlijk dubbel en dwars terugverdient, in te schakelen dan zelf de klus voor twee pakketten te willen gaan klaren. Hoe hij denkt een redelijke uitkomst in financiële zin met behoud van bestuurlijke betrokkenheid te kunnen bereiken.

Ronald Emons plaatst zijn vragen in het perspectief van het onderhandelen met marktpartijen:

“Als liberaal ga ik ervan uit dat de Overheid een betrouwbare partner in business behoort te zijn, dat de samenleving baat heeft bij burgers en ondernemers die hun eigen verantwoordelijkheid nemen en kunnen nemen, dat de Overheid geen oneigenlijke concurrentie aandoet aan de Markt en dat de Overheid fatsoenlijk omgaat met de gelden die door de burgers en ondernemers van dit land worden opgebracht”.

Echter: marktpartijen zijn aan die spelregels niet gebonden en zullen met een Overheid, die voornemens is een Schap te liquideren, gaan werken via de methode van “cherrypicking”: zij halen de krenten uit de pap en regelen dat desnoods op onorthodoxe wijze. PvdA, D66, SP, ChristenUnie en de Partij voor de Dieren tellen eveneens vragen aan de gedeputeerde, waarbij PvdA en D66 zich kunnen herkennen in de door de VVD opgeworpen punten.

De gedeputeerde geeft aan de twee hem toebedeelde pakketten zelf op te pakken en dat hij daarbij ondersteund wordt zowel door een ambtelijke taskforce als door iemand die specifiek ervaring heeft met liquidaties. Hij zit er positief in, heeft over het Henschotermeer goed overleg met grondeigenaar Den Treek  en verwacht een goede verkoopopbrengst. Daarom heeft hij ook geen moeite met de gekozen verdeelsleutel, waarbij de Provincie niet volgens 1/12de (stemmenverdeling), maar volgens de voor de Provincie duurdere deelnemersbijdrage als bedoeld in art. 38 lid 5 van de GR  afrekent. Bij een positieve opbrengst deelt de Provincie ook volgens de formule van de deelnemersbijdrage.

Een door de SP ingediende motie om de activiteiten zoveel mogelijk bij de gemeenten onder te brengen en de betaalbaarheid en toegankelijkheid van de recreatiegebieden voor iedereen te borgen wordt uiteindelijk, met de stemmen van o.a. de VVD tegen, met een krappe meerderheid aangenomen.