Grondstrategie realisatie akkoord van Utrecht

In de Statenvergadering van 10 maart jl. is de Grondstrategie realisatie Akkoord van Utrecht in de Staten aangenomen. Dit is feitelijk een Statenbrief die is gepromoveerd tot Statenvoorstel. Het leek de VVD niet nodig de brief als Statenvoorstel te behandelen. Voor andere partijen was het de manier om nogmaals de eerder gemaakte afspraken te behandelen.

De grondstrategie gaat feitelijk over het kopen en verkopen van grond. Dit om aan de ene kant natuur te realiseren, en aan de andere kant ongebruikte provinciegronden vrij te geven voor particulier gebruik zoals landbouw of, want dat kan ook, realisatie van natuur door particulieren.

Dit realisatiedocument bevat de operationele informatie voor het uitvoeren van eerdere besluiten over de herijking van de natuuropgave in het Akkoord van Utrecht, de uitvoering in het Kaderdocument Agenda Vitaal Platteland, de afspraken met het rijk in het bestuursakkoord natuur, het nieuwe Natuurbeleid 2.0, de bestuursovereenkomst grond en het Natuurpact en de afspraken met de landelijke Manifestpartijen.

Het deed de VVD bij monde van woordvoerder Willem Joustra deugd de gelegenheid aan te kunnen grijpen om te melden dat ze achter de besluiten van destijds blijft staan. Door de raakvlakken met al deze kaders, akkoorden en pacten lijkt de materie complex. Voor de VVD hoeft het niet complexer dan dit; vierkante meters kopen en verkopen. De uitvoeringsfase is ingegaan. Na het praten zou de VVD graag resultaat gaan zien.

De beloofde motie van de SP kon niet op steun rekenen omdat het een ‘staand beleid’ punt betrof. Daarop werd de motie ingetrokken.

Het voorstel daarentegen werd met overgrote meerderheid aangenomen.

De VVD is blij dat GS nu voortvarend aan de slag kan gaan met de taak die haar gegeven is: Realisatie van Overheidsnatuur en afstoten van dat wat een andere toekomst heeft.