Kantoorenleegstand: Werkbezoek van de VVD Statenfractie op 28 februari a.s. aan de gemeente Woerden

Op 28 februari 2014 heeft een delegatie van de VVD Statenfractie een werkbezoek gebracht aan de gemeente Woerden.

We werden gastvrij in het stadhuis ontvangen door organisator Reem Bakker (kandidaat raadslid), wethouder Schreurs en vertegenwoordigers van de VVD fractie van Woerden.

Centraal tijdens dit werkbezoek stond het thema: “Aanpak kantoren leegstand”, met z'n allen aan zet. Aanleiding hiertoe was het voorstel "Aanpak kantorenleegstand' zoals op 3 februari jl. met algemene stemmen door de Provinciale Staten van Utrecht aanvaard. .

De structurele kantoren leegstand in de provincie Utrecht bedraagt 16% (van 6 miljoen vierkante meter). Er staat er nog 1 miljoen vierkante meter kantoorruimte bij gemeenten in de planning. De provincie neemt nu een dwingende regierol in het terugdringen van deze overcapaciteit. Herontwikkeling en investeringen zijn hierbij de kernwoorden.

Wat dit voor de gemeente Woerden betekent werd op 28 februari as. besproken aan de hand van presentaties van wethouder Ruimtelijke Ordening Martin Schreurs en afdelingsmanager Ruimtelijke Ordening Jan Zwaneveld.

Als middel voor de aanpak van kantorenleegstand werd oa aangegeven verruiming van de regelgeving, zodat meer oplossingen mogelijk worden.

Hierna werd het woord gegeven aan diverse aanwezigen van zakelijk makelaarskantoor IJsselstreek, Bolton Bouw en de Ondernemers Kring Woerden. Zij gaven aan actief mee te blijven denken met de 'politiek' - gemeente én provincie - teneinde gezamenlijk de problematiek van de kantorenleegstand aan te pakken en tot een oplossing te komen.

Tenslotte werd het werkbezoek afgesloten met een rondwandeling door "De Bleek".

De VVD Statenfractie kijkt terug op een aangenaam en nuttig werkbezoek en dankt de sprekers voor hun gastvrijheid en interessante bijdragen.