Referendumveroordening Provincie Utrecht

De VVD heeft tegen een referendumverordening gestemd die een raadgevend referendum mogelijk maakt.

Een raadgevend referendum houdt in dat inwoners zelf het initiatief kunnen nemen tot het houden van een referendum. In februari 2013 bleek er een meerderheid in de Staten om een Verordening op te stellen, de VVD stemde toen al tegen dit plan.

Met het aannemen van de verordening neemt de provincie een grote verantwoordelijkheid op zich. Zeker wat betreft de kosten, ongeveer EUR 1,8 miljoen per referendum. De VVD vindt de kosten niet in verhouding staan tot het uiteindelijke doel. Hoewel de drempels tot het houden van een referendum hoog zijn en het laatste woord bij de Staten ligt, vindt de VVD een referendum in principe in strijd met onze representatieve democratie.