Interbestuurlijk toezicht

In de Statenvergadering van 3 februari jl. is de Verordening systematische toezichtsinformatie in de Staten aangenomen. Dit is een wettelijk instrument van Gedeputeerde Staten om de IBT-taken (interbestuurlijk toezicht) uit te voeren.

IBT-taken zijn wettelijke toezichtstaken van Gedeputeerde Staten op gemeentes en waterschappen. Deze taken zijn aanvullend op de controlerende rol van de Gemeenteraad op B&W. Dit geldt voor o.a. archieftoezicht, erfgoed/monumenten, externe veiligheid, ruimtelijke ordening, WABO/omgevingsrecht en waterschappen.

De VVD heeft met de verordening ingestemd. Woordvoerder Daniël Tuijnman is het eens met het uitgangspunt van versobering van het toezicht. De VVD hoopt dat met de Verordening de tussentijdse opvraag van informatie door de provincie wordt voorkomen. “Er komt de komende tijd al genoeg op de gemeentes af.”

Daarnaast moet er gestreefd blijven worden naar draagvlak bij de gemeentes. Terughoudendheid door de provincie moet het uitgangspunt zijn, de Gemeenteraad is als eerste aan zet.

Tot slot, de Verordening moet zorgen voor bestuurlijke lastenverlichting. Commissaris Van Beek gaf aan dat de nieuwe situatie naar verwachting zal zorgen voor aanzienlijke stroomlijning en ambtelijke besparing. De VVD onderschrijft dit laatste volledig.