Richtinggevende kaders nieuwe samenwerking Hart van de Heuvelrug

Voor het programma Hart van de Heuvelrug zijn nieuwe kaders opgesteld rondom de samenwerking. In dit programma wordt een grote natuurontwikkeling gerealiseerd waarbij de kosten hiervoor betaald worden uit de opbrengsten van woningbouw, die ook binnen dit programma gerealiseerd gaat worden. Daarnaast is de ontwikkeling op de vliegbasis Soesterberg onderdeel geworden van het hele programma voor de Heuvelrug.

Medio 2014 wordt er een nieuwe samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de provincie en de gemeenten Soest en Zeist. Voor die overeenkomst stellen de Provinciale Staten en de gemeenteraden de kaders vast. Zij zijn de basis voor een evenredige verdeling van de (financiële) risico’s tussen de gemeenten Soest, Zeist en provincie Utrecht. Tot nu toe heeft de provincie alle risico gedragen en voor de natuurontwikkeling alles voorgefinancierd. Daar kan voor de nieuwe afspraken geen sprake meer van zijn.

“Het kan niet zo zijn dat de provincie de rekeningen van de gemeenten ook nog blijft betalen. Bij dit soort projecten is het niet meer dan redelijk dat ieder zijn gelijke deel betaalt en ook het risico gelijkelijk verdeelt. Het is samen uit, samen thuis”, aldus VVD woordvoerder Eric Balemans.

Uiteindelijke doel is de kosten beperken en rode opbrengsten maximaliseren door woningbouwprojecten te realiseren.

De VVD heeft ingestemd met de nieuwe randvoorwaarden voor de nieuwe samenwerking omdat hiermee de verantwoordelijkheden en de (financiële) risico’s beter over de partners worden verspreid.

Eric Balemans uitte wel namens de VVD zijn grote zorg over de besluitvorming in de gemeentes Soest en Zeist. Zeist heeft weliswaar ingestemd met de randvoorwaarden, maar wil niet het volledige risico delen en heeft een plafond voor de hoogte van het risicobedrag vastgesteld en Soest heeft nog niet besloten omdat het alles nog eens goed op een rijtje wil zetten en bekijken hoe de samenwerking de afgelopen jaren geweest is.

Natuurlijk hebben we in de provincie respect voor het democratisch proces binnen gemeenteraden. VVD woordvoerder Eric Balemans waarschuwde gedeputeerde Krol wel en gaf hem een duidelijke boodschap mee voor de onderhandelingen met de gemeenten Soest en Zeist: “Het is samen uit, samen thuis en ieder neemt voor 1/3 deel de risico’s en het is wel de bedoeling dat de raad van Soest ruim voor de zomer een besluit neemt wil de verdere uitvoering van het programma geen gevaar gaan lopen”.