Provincie geeft subsidies voor restauraties

Provincie geeft subsidies voor restauraties. 17 Rijksmonumenten in de provincie Utrecht worden geholpen met restauratie, achterstallig onderhoud en herstel. Maandag 21 september 2015 is Provinciale Staten akkoord gegaan met de besteding van 3,1 miljoen euro hieraan uit het Fonds Erfgoedparels 2015. Voorwaarde is wel dat eigenaren van deze monumenten een eigen bijdrage doen van minimaal 50 procent.

Belang van onderhoud
Voor de VVD staat daarnaast voorop dat er duidelijke afspraken met de eigenaren van de monumenten zijn gemaakt over toekomstig onderhoud. Statenlid Zohair el Yassini: “Onderhoud is cruciaal voor het behoud van erfgoed. Het kan niet de bedoeling zijn dat betreffende eigenaren over dertig jaar hiervoor weer op de stoep staan.”
Het volgende cultureel-historisch erfgoed ontvangt een bijdrage voor restauratie:

Monumenten verspreid over de provincie
Het gaat om de volgende monumenten: Molenbosch in Zeist, De Paltz in Soest, Sterreschans in Nieuwersluis (Stichtse Vecht), Broekbergen in Driebergen (Utrechtse Heuvelrug), Hydepark in Doorn (Utrechtse Heuvelrug), Broekhuizerlaan in Leersum (Utrechtse Heuvelrug), Sterkenburg in Driebergen (Utrechtse Heuvelrug), Huize Linschoten in Montfoort, Den Treek in Leusden, Wickenburgh in Houten, Fort de Gagel en de Domkerk in Utrecht, Orgel Oude Kerk in Soest, Johannes de Doper in Montfoort, Andriestoren in Amerongen (Utrechtse Heuvelrug), de Cuneratoren en de Cunerakerk in Rhenen.