VVD zorgt voor meer ruimte gemeenten rond vluchtelingenvraagstuk

Maidenspeech van Neeke Eijsbroek over vluchtelingen en huisvesting in de provincie.

Net als in alle gemeenteraden en de Tweede Kamer, is in de Provinciale Staten de opvang van vluchtelingen onderwerp van gesprek en debat. De VVD vindt dat de provincie een bescheiden rol heeft. Vooral rijk en gemeenten zijn aan zet.
De provincie heeft wettelijk een toezichthoudende taak bij de huisvesting van statushouders door gemeenten. Het vluchtelingenvraagstuk is zo’n groot vraagstuk, dat ook de provincie moet kijken of ze een helpende hand kan uitsteken. De VVD wil dat de provincie bij haar kerntaken blijft, maar daarbinnen moeten we open staan voor verzoeken van gemeenten.
De VVD bepleit daarom regels te versoepelen en waar nodig een bemiddelende rol te spelen richting andere gemeenten, provincies en het rijk.
  Dit laatste heeft D66-gedeputeerde Van den Berg ondersteund in de Statenvergaderingen van 21 september en 2 november jl.

De gedeputeerde benadrukte dat er flexibele en creatieve oplossingen gezocht moeten worden.
Er worden voor ombouw geschikte locaties beschikbaar gesteld als kantoorpanden, kazernes en leegstand zorgvastgoed. Bovendien worden bouwrijpe bouwkavels verhuurd. Daar zijn bijvoorbeeld een nieuw Bouwbesluit of een bijzondere regeling voor nodig.

Ook kan de provincie bemiddelen als gemeenten willen samenwerken met gemeenten in krimpgebieden, die veel leegstaande woningen hebben en door de komst van vluchtelingen voorzieningen open kunnen houden. De gedeputeerde zegde dat toe. De VVD heeft dit in het verleden ook al bepleit voor statushouders. Door het huisvesten van statushouders komt er in de asielzoekerscentra weer plaats voor vluchtelingen. Op deze wijze wordt een veilig en sober verblijf geboden en hoeft minder gebruik te worden gemaakt van geïmproviseerde tijdelijke huisvesting.