VVD-Statenfractie: Te weinig zicht op A27

Te weinig zicht op A27: schriftelijke vragen van de VVD over cameratoezicht op de A27.

Op de A27 tussen Nieuwegein en Gorinchem is te weinig cameratoezicht. Dat vindt de VVD Provincie Utrecht. De politie meldde aan de VVD in Zederik dat de pakkans niet optimaal is. Criminelen uit bijvoorbeeld België kunnen zo buiten beeld blijven en de polder inrijden.

Statenlid Willem Joustra: “Camera's kunnen helpen de veiligheid van onze burgers te versterken. Ook als de weg doorloopt naar een andere Provincie. Zeker in deze tijd van dreiging  van terrorisme moeten we dat voor onze inwoners doen. Hoe sneller opgepakt, hoe beter!"

De VVD heeft het Provinciebestuur gevraagd het toezicht te verbeteren. De provincie gaat daar niet zelf over, maar heeft wel overleg met Rijkswaterstaat, die over het plaatsen van camera's gaa

Zie hieronder de vragen van de VVD.

==============================================================================

Schriftelijke vragen ex art. 47 RvO aan het College van GS over cameratoezicht op de A27.

Geacht college van Gedeputeerde Staten

Toelichting

De VVD betreurt het dat er nog geen cameratoezicht op de A27 van Nieuwegein richting Gorinchem is gerealiseerd. De pakkans van de criminelen is hierdoor niet optimaal. De VVD is hierop gewezen door de plaatselijke politie. Criminelen die reizen uit het zuiden of vanuit Rotterdam zijn in de zuidelijke A27 regio niet meer te volgen. De laatste ontwikkelingen met betrekking tot terroristen die uit de richting van België verder Nederland in kunnen trekken vergroten de kans op onveiligheid.

Dit leidt voor de VVD-fractie tot de volgende vragen:

1. Is het college het met de VVD eens dat cameratoezicht op de A27 de pakkans en daarmee indirect de veiligheid van de inwoners van Utrecht kan verbeteren?

2. Is het college bereid de wegbeheerder te verzoeken camera-installaties aan te brengen, of dat te doen op het moment dat aanpassingen en/of onderhoud aan de weg te combineren zijn daarmee?

Namens de VVD en hoogachtend,

W. Joustra