PS Utrecht stemmen unaniem voor nieuwe aanpak kantorenleegstand

Door een sterke verandering in de vraag- en aanbodfactoren van de afgelopen 12 jaar, bedraagt de leegstand in de kantorensector nu zo een 7 miljoen vierkante meter. In de provincie Utrecht is er sprake van een miljoen vierkante meter kantorenleegstand.

Ook wanneer de economie weer aantrekt, zal de leegstand de komende jaren verder toenemen als er geen nieuw beleid op komt. Deze toenemende trend van leegstand is dus niet alleen te verklaren door de economische crisis, hoewel de crisis ons sneller inzicht heeft gegeven over de ernst van de zaak.

De trend wordt volgens Statenlid Zohair el Yassini (VVD) onder andere veroorzaakt door twee belangrijke factoren; de ICT ontwikkelingen en het overschot aan mogelijkheden in gemeentelijke bestemmingsplannen om kantoren te ontwikkelen.

De ICT ontwikkelingen

Er is door ICT een 'nieuwe werkelijkheid' ontstaan, die het mogelijk maakt het werk anders te organiseren op verschillende locaties en op verschillende tijdstippen, die een fysieke werkplek steeds meer overbodig maakt.

Een overschot aan gemeentelijke mogelijkheden

Het overschot aan mogelijkheden in gemeentelijke bestemmingsplannen om kantoren te ontwikkelen is nog een factor die verdere leegstand creëert. Zo kent de provincie Utrecht in alle gemeentelijke bestemmingsplannen naast de leegstand van ca. 1 miljoen m2 die er al is, ook nog de mogelijkheid voor ca. 1 miljoen m2 nieuw te ontwikkelen kantoorruimten.

El Yassini (VVD): “De gevolgen van de leegstand van kantoren voor de economie zijn groot. Leegstaande kantoren leveren geen geld op, leiden tot verloedering en een slecht investeringsklimaat. Beleggers blijven weg uit de Nederlandse kantorenmarkt, omdat het beeld slecht is en er gebrek aan planning is bij gemeentes.”

De geluiden uit de markt en het bedrijfsleven zijn luid: overheid, geef ons meer duidelijkheid en onderneem nu actie. Inmiddels klinkt daarbij ook de roep aan provincies om hun regierol te pakken. El Yassini vindt dat coördinatie vanuit het middenbestuur van essentieel belang is. De Provincie Utrecht wil deze regierol invullen door met zogenaamde inpassingsplannen, wijzigingen door te voeren in gemeentelijke bestemmingsplannen. Als onafhankelijk middenbestuurder kunnen provincies een bovengemeentelijke afweging maken omdat ze zelf niet direct een financieel belang hebben.

De VVD is blij dat de Provincie Utrecht een aanpak voorstelt die herbestemming en transformatie versnelt en ervoor zorgt dat het aantal geplande meters2 in gemeentelijke bestemmingsplannen met 50% daalt. Het provinciaal bestuur wil dit doen door kantoorlocaties ruimer te bestemmen en plannen te schrappen door gebruik te maken van inpassingsplannen. Ook wil de VVD dat de Provincie Utrecht gemeenten uitnodigt om de inzichtelijkheid van kansrijke en kansarme locaties het komende jaar samen uit te werken in een provinciale structuurvisie kantoren. Deze structuurvisie zal het uitgangspunt vormen bij de uit te werken inpassingsplannen.

Tegelijkertijd start de Provincie Utrecht onder leiding van Gedeputeerde Remco van Lunteren (VVD) met deze aanpak een lobby bij het Rijk om deze termijn op te rekken naar 20 jaar. Daarmee wordt de financiële pijn voor gemeenten een stuk makkelijker te dragen.

Statenlid El Yassini: “De VVD is een voorstander van dit Statenvoorstel en is blij met de stappen die genomen zullen worden. Opnieuw overleggen of vooruitschuiven is geen optie meer. Het is tijd om onze kantorensector weer gezond te krijgen. Daar beginnen we vandaag mee.”