Politiek jaarbericht 2022 & terugblik 2019-2023

Politiek Jaarbericht 2022

Voor u ligt het Politiek Jaarbericht 2022 van de VVD Statenfractie Utrecht. In dit bericht gaan we in op de belangrijkste politieke gebeurtenissen in het afgelopen jaar en de belevenissen van de VVD-fractie. Omdat in maart 2023 deze Statenperiode eindigt, hebben wij de maanden januari en februari 2023 betrokken in dit Politieke Jaarbericht. Voor iedereen die geïnteresseerd is in de provinciale politiek, is er onze maandelijkse nieuwsbrief, onze sociale media (facebook, instagram en twitter) en natuurlijk de website. In dit jaarbericht pakken we de hoogtepunten eruit, presenteren we kengetallen en blikken wij vooruit; maar ook blikken wij op hoofdlijnen terug op de Statenperiode 2019-2023. Op 15 maart 2023 zijn de verkiezingen en zal een nieuwe fractie worden geïnstalleerd waarin oude en nieuwe gezichten vorm zullen geven aan het mooie politieke werk.

Voor onze fractie is goed luisteren naar inwoners, ondernemers en gemeentebesturen heel belangrijk. Daarom hebben we thematische achterbanbijeenkomsten met raadsleden, gaan we regelmatig fysiek en digitaal op bezoek bij gemeenteraadsfracties en gaan we graag op bezoek bij bedrijven en VVD netwerken in onze regio. Maar zoals voor iedereen die in het publieke domein werkt is het gesprek aan de keukentafel, langs de lijn, bij de kassa en al die andere plekken waar we als gewone mensen gewone inwoners spreken minstens zo belangrijk. We krijgen dan mee wat mensen vinden van de onderwerpen die voor hen belangrijk zijn en dat gebruiken we weer in ons werk in Provinciale Staten. Afgelopen jaar stond de provincie heel erg in de schijnwerpers van de landelijke politiek omdat de grote thema’s die het nieuws beheersten in belangrijke mate het werk van de provincie raken. De stikstofdiscussie hebben we zoals alle onderwerpen beheerst en in overleg met zowel de landelijke als de lokale stakeholders behandeld. Op de inhoud, in gesprek met ondernemers, Kamerleden, gemeentebesturen en vertegenwoordigers uit de sectoren. Door zelf op werkbezoek te gaan naar natuurgebieden en boerenerven en door als fractie ook met elkaar in gesprek te blijven over de problemen, oplossingen en kansen. Ook de asielopvang komt steeds meer op de provinciale agenda en ook daar merken we dat doen wat nodig is soms op verzet stuit. Maar zoals bij veel vraagstukken in de provincie gaat het om ruimte zoeken, overleggen en de schouders eronder zetten om maatschappelijke problemen met elkaar op te lossen.

De VVD Statenfractie

De VVD Statenfractie bestaat uit 8 Statenleden en 1 commissielid. De VVD Statenfractie wordt ondersteund door een fractiemedewerker en een communicatiemedewerker.

De samenstelling van de fractie is:

Andre van Schie, fractievoorzitter en woordvoerder algemeen. Wil je weten wat voor mij hoogtepunten waren in de afgelopen periode? Klik hier.

Afbeelding met persoon, kleding, haarstukje, poseren

Automatisch gegenereerde beschrijving Odile de Man, vice-fractievoorzitter, lid van Commissie Omgevingsvisie en Commissie Ruimte, Groen en Water, woordvoerder Ruimte & Wonen. Wil je weten wat voor mij hoogtepunten waren in de afgelopen periode? Klik hier.

Vincent Janssen, Commissie Bestuur, Economie en Middelen, woordvoerder Recreatie en Toerisme, Financiën, Europa. Wil je weten wat voor mij hoogtepunten waren in de afgelopen periode? Klik hier.

Baerte de Brey, penningmeester/ secretaris en lid van Commissie Bestuur, Economie en Middelen, woordvoerder Bestuur en lid van de Financiële Audit Commissie. Wil je weten wat voor mij hoogtepunten waren in de afgelopen periode? Klik hier.

Juliette van Gilse, lid van Commissie Ruimte, Groen en Water en woordvoerder Groen & Water en lid van Commissie Milieu en Mobiliteit, woordvoerder Milieu. Wil je weten wat voor mij hoogtepunten waren in de afgelopen periode? Klik hier.

Arthur Kocken, vicefractievoorzitter, lid van Commissie Bestuur, Economie en Middelen, woordvoerder Economie en Cultuur. Wil je weten wat voor mij hoogtepunten waren in de afgelopen periode? Klik hier.

Dop van Ulzen, voorzitter Commissie Ruimte, Groen en Water, lid Commissie Milieu & Mobiliteit, woordvoerder Energie. Wil je weten wat voor mij hoogtepunten waren in de afgelopen periode? Klik hier.

Bob de Jager, lid van Commissie Milieu en Mobiliteit, woordvoerder Mobiliteit. Wil je weten wat voor mij hoogtepunten waren in de afgelopen periode? Klik hier.

2022 in kengetallen

Afbeelding met tekst, binnen, persoon, tafel

Automatisch gegenereerde beschrijving

Onderschrift foto: Statenwerk is waardevol, maar ook leuk!

Vergaderen, vergaderen, vergaderen…

Om het VVD-geluid goed vorm te kunnen geven in de Provinciale Staten van Utrecht heeft de fractie zelf veelvuldig vergaderd in de afgelopen periode. Niet alleen in wekelijks verband (fractievergadering) maar ook met enige regelmaat tijdens een fractieweekend (gemiddeld 2 x per jaar) en ook op gezette tijden met haar achterban in bijeenkomsten en in gezamenlijke fractievergaderingen met lokale VVD-fracties. Natuurlijk waren verschillende fractieleden actief in hun lokale netwerk waaronder het begeleiden en organiseren van trainingen zoals de regionale masterclasses; maar ook met het schrijven van het verkiezingsprogramma PS 2023 en de voorbereiding van de Provinciale Staten verkiezingen 2023. Extra aandacht besteden we aan het opstellen van de toekomstbegroting 2023-2040, de Stikstofcrisis en de Regionale Energietransitie. Alle liters koffie, thee en cola(zero) hiermee gemoeid, zullen wij maar niet in cijfers uitdrukken...De werkdruk is in de afgelopen jaren behoorlijk toegenomen.

Ook zijn wij actiever geworden online, (Social media) waarbij het aantal volgers groeit.

Liberale beïnvloeding van het beleid in 2022

Natuurlijk heeft de VVD fractie zich ingezet om het ingeslagen beleid door de coalitie te beïnvloeden langs liberale waarden. Hiertoe heeft de fractie veel amendementen en moties ingediend, alsook de nodige artikel 47 vragen. Uit de beschreven ervaringen van de fractieleden heeft u hier al kennis van kunnen nemen. Onderstaand weergegeven levert dit de volgende kengetallen op (in willekeurig gekozen volgorde). Natuurlijk is het stemgedrag van de partijen alsook dat van de VVD een analyse waard. In de komende Statenperiode gaan wij hier ook aandacht aan schenken in het Politieke Jaarbericht.

In het jaar 2022 zijn er door Provinciale Staten veel statenvoorstellen behandeld. De statenvoorstellen zijn geamendeerd en beantwoord met moties, maar ook waren er moties die in gingen op de actualiteit van de dag (motie vreemd/ actualiteiten motie) en er waren initiatiefvoorstellen.

Amendementen

In 2022 zijn alle mede-indieners meegenomen in de weergave het aantal Amendementen per fractie; dit verklaart de verschillen met de voorliggende jaren. Echter, het heeft ook betekenis voor de uitkomst.

Moties

In 2022 zijn alle mede-indieners meegenomen in de weergave het aantal moties per fractie; dit verklaart de verschillen met de voorliggende jaren. Echter, het heeft ook betekenis voor de uitkomst.

Tot slot, een korte vooruitblik 2023 en verder....

Door middel van dit jaarbericht over 2022 hebben wij u een kort inkijkje gegeven in wat ons politiek in de afgelopen periode heeft beziggehouden. In de komende periode zullen verschillende onderwerpen centraal staan.

Natuurlijk de Provinciale Statenverkiezingen op 15 maart 2023! De VVD Provinciale Staten Utrecht doet wat nodig is! Het verkiezingsprogramma 2023-2027 van de VVD Provinciale Staten Utrecht is tenslotte opgebouwd vanuit de opgaven van de 26 gemeenten en 121 kernen in de Provincie Utrecht, vertaald naar de provinciale opgaven. Een goede uitslag voor de VVD is in ieders belang!  Klik hier voor het volledige verkiezingsprogramma: VVD PS Verkiezingsprogramma 2023-2027.

Ons belangrijkste thema voor de verkiezingen van PS23 is wonen, en ook daar is op alle niveaus veel over te doen geweest afgelopen jaar. Gelukkig is de landelijke politiek ook wakker geworden en is er veel meer urgentie voor bouwen, bouwen, bouwen. Maar ook gemeenten willen graag de heipaal in de grond. Voor onze fractie betekende dat continu hameren op de faciliterende rol van de provincie. Als er een probleem is met de bereikbaarheid van een nieuwe woonwijk moet de provincie dus geen nee verkopen, maar het probleem oplossen!

Natuurlijk zullen wij u hierover informeren of consulteren. Ook stellen wij eigen initiatief zeer op prijs, zoek ons vooral op als er in uw gemeente iets speelt van provinciaal belang!

In ons jaarbericht 2023 zult u over deze onderwerpen meer lezen. En natuurlijk kunt u onderweg op de hoogte blijven door ons te volgen tijdens de (digitale) Commissie- en Statenvergaderingen (https://www.stateninformatie.provincie-utrecht.nl/) en/of onze social media online (twitter, facebook etc.) of u gewoon te abonneren op onze nieuwsbrief(vvd@provincie-utrecht.nl).

Bedankt voor uw aandacht en wij wensen u een goed 2023!

namens de VVD Statenfractie Utrecht,

André van Schie, Fractievoorzitter