Jaarbericht: de hoogtepunten van Dop van Ulzen

2022 en de vooruitblik op onze Energievoorziening in Utrecht

2022 was een mooi jaar, zeker ook in politiek opzicht. Het is niet altijd makkelijk om vanuit de oppositie je punt te kunnen maken, maar voor de Energietransitie in Utrecht is dit gelukt. De VVD heeft, ook hier, een genuanceerd standpunt. Zorg voor draagvlak en laat de beslissingen over waar energie opgewekt kan worden bij de gemeenten, die hiervoor besteld zijn. Maar we sluiten zeker niet de ogen voor de grote vragen rond energie, de opwek hiervan, en de noodzaak om minder CO2 uit te stoten.

De belangrijkste vraag is dan natuurlijk ‘Hoe Dan Wel?’. En daarom heb ik een initiatiefvoorstel geschreven en aangenomen gekregen (bijna) Staten breed: Hoe kan de provincie Utrecht de Energietransitie opschalen? Hoe krijgen we inzichtelijk welke opties er zijn voor de provincie Utrecht, en wat is daarvoor nodig aan euro’s. Wat zou de provincie kunnen doen aan investeringen die het meeste opleveren: De meeste energie-opwek, de meeste bezuiniging van energiegebruik, de meeste netcongestie opgelost, de meeste warmte verzorgd…. dat zijn de politieke keuzes die dan vervolgens gemaakt kunnen worden. Dankzij het initiatief Statenvoorstel hebben we nu een zeer uitgebreid apolitiek rapport met de feiten op een rij. Wat kan binnen onze provincie fysiek en wat niet. En wat kost dat en hoe regelen we dat dan netjes met andere partijen.

Dit rapport is te vinden op de site van de provincie, klik hier op de link: Onderzoeksrapportage versnelling energietransitie 2023. TNO, Fakton en nog meer serieuze partijen hebben hieraan bijgedragen.

Met collega Vincent Janssen, die de financiële paragraaf voor zijn rekening nam van ons voorstel, hebben we in een geslaagde samenwerking met ambtenaren een mooi product kunnen achterlaten in deze statenperiode, als onderlegger voor de komende tijd waarin er keuzes gemaakt moeten worden. Vanuit een gedeelde werkelijkheid gebaseerd op feiten. En dus niet de feiten al politiek maken. de VVD is immers een inhoudelijke partij die graag samenwerkt om het algemeen belang te dienen en niet alleen roept vanaf de zijlijn.

Terugblik Statenperiode 2019-2023

Deze 4 jaar zijn omgevlogen. Er is veel gebeurd en veel gedaan. Vanaf een rommelige start waarbij inwerken een toverwoord was, naar een min of meer gestroomlijnde fractie die wist wat haar te doen stond aan het einde van de periode :-)! In kengetallen in dit jaarbericht komen al de nodige activiteiten tot uitdrukking maar goede herinnering heb ik aan het (laten) organiseren van de conferentie over Kernenergie, maar ook het woordvoerderschap bij agendapunten over de Energietransitie; met een heldere lijn en boodschap voor de Provincie Utrecht.

Daarnaast mocht ik voorzitter zijn van de commissie Ruimte, Groen en Wonen. Ook wel de commissie Stikstof en jacht voor de intimi…Zonder ooit een commissievergadering bijgewoond te hebben ben ik gestart als voorzitter: twee insprekers, een geheim deel van de vergadering en een zaal vol met collega’s die ook nieuw waren. Enorm leuk en leerzaam. Hoe gaan de Statenleden met elkaar om, welke mensen hebben hun zaken goed voorbereid, wie is het geweten van de voorgaande perioden? Een kleine opsomming: ruim 50 vergaderingen voorgezeten (variërend tussen de 1 en de 7 uur qua lengte); ruim 60 voorgesprekjes met de gedeputeerden gevoerd; 28 Presidumvergaderingen bijgewoond; en een enorme hoeveelheid aan informatiesessie voorgezeten; en veel ambtenaren leren kennen; en 5 commissiegriffiers versleten en 3 commissiesecretarissen (..); een paar keer boos geworden maar vooral veel gelachen :-).

Afbeelding met binnen, tafel, werktafel, bureau

Automatisch gegenereerde beschrijving

En ondanks Corona ook veel werkbezoeken gedaan: naar het bos voor Bossenstrategie, naar Faunabeheer, naar de duurzame boeren, naar de Vinkeveense Plassen, naar Vollenhove, naar Amersfoort, een Waterconferentie mee georganiseerd etc. etc. Maar ook alles geleerd over landbouw, stikstof, veenweidegebieden, beestjes (ganzen, wilde katten, vossen, vogels, koeien, varkens, wolven, honden, insecten noem maar op), waterkwaliteit en beheer, wonen, bouwen, grondpolitiek en vooral heel veel inrichting van onze provincie.

Ik heb een paar conclusies kunnen trekken uit de afgelopen periode die veel meer gaan over de mensen dan over de politiek.

-De politiek is de mensen! En door de corona maatregelen zijn we dat bijna kwijtgeraakt;

-Door alleen nog maar digitaal te vergaderen zijn standpunten verhard en zijn mensen meer van elkaar afgekeerd geraakt. Dit is alleen door live te vergaderen weer goed gekomen dit laatste jaar;

-De Statenvergaderingen zijn er toch vooral voor de bühne blijkt vaak, bij de commissievergaderingen kan het echte gesprek gevoerd worden.

Daarom wens ik de volgende fractie veel debatplezier en inhoudelijke uitwisselingen toe in hun commissievergadering, die net zo interessant zijn als je ze zelf maakt met je bijdrage!