Jaarbericht: de hoogtepunten van Odile de Man

Wat een mooi afsluitend jaar hebben we als fractie achter de rug. Mijn bijdrage daaraan zien op de onderwerpen Ruimtelijke ordening, wonen en mijn lidmaatschap van de Algemene Vergadering van het Interprovinciaal Provinciaal Overleg. Hieronder puntsgewijs enkele hoogtepunten:

Wegen van wegen

De bouw van huizen bij kleinere kernen kan wel als er rekening wordt gehouden met de innovaties bij de mobiliteitstoets. Kleinere kernen die meer dan 50 woningen willen bouwen lopen vast op de voorwaarde uit de mobiliteitstoets dat er gen sprake mag zijn van een toename van de vertraging op de doorgaande wegen. Zelfs hele kleine vertragingen tellen dan mee. Met de motie ‘wegen van wegen’ riep ik op tot reëel toetsen van de mobiliteit in relatie tot de grote maatschappelijke opgave van woningbouw. Klik HIER op de link voor de integrale tekst van de motie.

Wonen/ruimtelijke ordening

Voortdurend heb ik aandacht voor de zeggenschap van gemeenten om een keuze te maken in wat ze wel en niet willen en kunnen bouwen voor hun eigen kernen. Onder andere met de volgende amendementen bij het SV Actualisatie Kader Regionaal Programmeren Wonen en werken:

-Amendement Haalbare percentage vanaf 2025 (klik HIER voor de tekst)

-Amendement Houd regionaal programmeren regionaal (klik HIER voor de tekst)

-Amendement Heldere voorwaarden (klik HIER voor de tekst)

Groeisprong Utrecht 2040

Mede naar aanleiding van onze toekomstbegroting waren er meerdere informatiesessies voor het opstellen van de Groeisprong Utrecht 2040. Mijn bijdrage bij de uiteindelijke presentatie in de kadernota was: op welke wijze wij als staten mee kunnen denken en invloed hebben op de uitwerking van het grove kader van de Groeisprong omdat deze als doorrekening wel wordt meegenomen in de begroting.

-Amendement Groeisprong Utrecht 2040 samen duiden (klik HIER voor de tekst)

Sterke statenleden

In gezamenlijkheid lid worden van Statenlid Nu voor ieder statenlid die dat wil. Het schrijven van een Statenvoorstel (besluit van provinciale staten) is in de meeste gevallen voorbehouden aan gedeputeerden en het ambtelijk apparaat. Maar in dit specifieke geval hebben Marianna de Wit (D66) en ik de pen ter hand genomen en zelf een statenvoorstel geschreven; provinciaal lidmaatschap van StatenlidNU. Uiteindelijke doel was om in gezamenlijkheid een signaal af te geven aan StatenlidNU dat wij als provinciale statenleden van Utrecht hun waardevolle werk graag ondersteunen. Zeker met het oog op de komende verkiezingen en de wijze waarop grote ruimtelijke vraagstukken als woningbouw, stikstof en migratie een rol vragen van provincies en daarmee van de statenleden is dit een waardevol besluit. Lees HIER de tekst van het Statenvoorstel.

Goed advies voor een goed besluit

De nieuwe omgevingswet vraagt om nieuwe samenwerkingsverbanden. Zo ok de samenwerking tussen de provincie en het adviesorgaan op ruimtelijk gebied (huidige PCL en PARK). Ik maak deel uit van de werkgroep die nadenkt over een nieuwe vorm van externe advisering op het gebied van ruimtelijke ordening. Mijn bijdrage daarin richt vooral op de praktisch uitvoerbaarheid van de adviezen. Kunnen ontwikkelaars en gemeenten er meteen mee aan de slag. Daarnaast moet het advies op het juiste moment aan de voorzijde van het proces worden opgenomen in de vorig jaar vastgestelde werkwijze tussen staten en bestuur.

IPO AV lid in relatie tot IPO bestuur

Naast mijn inhoudelijke statenwerk ben ik ook actief als een van de twee vertegenwoordigers van de Staten in algemene vergadering van het interprovinciaal overleg (IPO). Deze samenwerking tussen 12 provincies vindt plaats in de vorm van een vereniging. Nu er meer en meer vragen om invulling en uitvoering van beleid uit het rijk bij de provincies wordt gelegd, begint de rol van het IPO te veranderen. Past die veranderende rol nog wel bij de wijze van samenwerking in een vereniging? Op herhaald verzoek, onder andere van mijn zijde, is er een onderzoek uitgevoerd naar die vraag. Op voorstel van de AV leden (Marianne de Wit en ik) is het rapport behandeld in de staten voor een gemeenschappelijk standpunt richting IPO bestuur. Lees HIER de tekst.

Afscheid van commissie voorzitter

Onderdeel van het statenwerk is ook de onderlinge samenwerking en waardering van de statenleden van andere partijen. In dat kader was mij gevraagd om een afscheidswoord te richten aan de voorzitter van de commissie Omgevingsvisie Tineke Koelewijn-Koelewijn (CDA).