Jaarbericht: de hoogtepunten van Arthur Kocken

Met betrekking tot 2022 kijk ik er trots op terug dat ik een bijdrage heb kunnen leveren aan het verbeteren van het vestigingsklimaat voor bedrijven, behoud van monumenten en het levend houden van de geschiedenis van Utrecht.

Verbeteren van het vestigingsklimaat voor bedrijven

Langzamerhand wordt het verbinden van de Utrechtse maakindustrie en de kennisindustrie gelukkig vanzelfsprekender. De twee grote clusters, Lage Weide en Utrecht Science Park weten elkaar al meer te vinden. Ook ben ik blij persoonlijk te kunnen hebben zorgen voor contact tussen ondernemersverenigingen in de maakindustrie in de samenwerking met beroepsopleidingen. De langparkeervoorziening voor vrachtwagens op Lage Weide staat weer op de agenda van Provinciale Staten. Ook is de verbetering van bedrijventerreinen weer een stapje verder gekomen, waarbij we als VVD wel hebben gezorgd dat echt wordt gewacht op de staatssteuntoets voor belastinggeld wordt geïnvesteerd. Voor innovatieve bedrijven zijn extra middelen beschikbaar gekomen. En er is meer aandacht bij de provincie voor de economische samenwerking met andere regio's in Nederland, België en Duitsland. De geopolitieke situatie vraagt daar ook om.

Behoud van monumenten

Ik ben trots op mijn bijna unaniem gesteunde initiatief tot een begrotingswijziging om 5 miljoen euro extra beschikbaar te stellen om de achterstand in restauraties van monumenten aan te pakken. Daarnaast ben ik blij dat Gedeputeerde Staten na mijn motie en vragen actiever het gesprek met gemeenten aangaat om het proces van vergunningverlening voor eigenaren makkelijker te maken. Gebruik van monumenten is immers de beste manier van behoud. Ook heb ik gezorgd dat de particuliere grondeigenaren een stem kregen in het nieuwe provinciale beleid m.b.t. 'trage paden'; jaag- en kerkepaden.

Levend houden van de geschiedenis

Heel bijzonder was het om namens bijna alle fracties een motie in te kunnen dienen om te zorgen dat we in 2025 goed kunnen stil staan bij het feit dat op 17 mei 1375 het 650 jaar geleden is dat de Stichtse Landbrief is getekend; het begin van de provinciale democratie en de Staten van Utrecht. En mooi was het om eraan bij te dragen dat een onderwerp dat elders tot grote verdeeldheid heeft geleid, het slavernijverleden, in de Utrechtse Staten tot een bijna unanieme uitspraak en actie heeft geleid. Daarmee kunnen we dit deel van ons gezamenlijke verleden hopelijk samen een plek geven. Dat was niet gebeurd als iedereen alleen maar aan de eigen opvattingen had vastgehouden en met een krappe meerderheid een verdelende uitspraak was gedaan die de geschiedenis interpreteerde naar de politieke standpunten van nu. Lees HIER de integrale tekst.