Jaarbericht: de hoogtepunten van Juliëtte van Gilse

In 2022 heb ik, mede met recreatiewoordvoerder Vincent Janssen, aandacht gevraagd voor veilige bossen. Door onder meer een amendement in te dienen op de bossenstrategie, dat ook is aangenomen, om de brandveiligheid in onze bossen te waarboregen. Daarnaast heb ik hier begin 2023 weer aandacht voor gevraagd door middel van schriftelijke vragen naar aanleiding van alarmerende berichten.

Op het gebied van natuur daarnaast veel aandacht gevraagd voor de waterkwaliteit in onze provincie dit jaar. Aan de ene kant voor veilig zwemwater voor onze inwoners, mede door een motie die door de gehele oppositie is gesteund. Aan de andere kant om de doelen uit de Kaderrichtlijnwater (KRW) te gaan halen. De deadline voor de doelen van de KRW van 2027 komt rap dichterbij en in het nieuws horen wij vaak alarmerende berichten over de waterkwaliteit in Nederland. Dat terwijl er ook afgelopen jaar weer onderbesteding was op dit thema. Van de Gedeputeerde hebben wij de toezegging gekregen dat zij hier hard mee aan de slag gaat en ook meer samenwerking zal zoeken met onder andere de waterschappen.

Ook in 2022 bleef het stikstofvraagstuk volop onder de aandacht en werd steeds meer de grote rol die provincies gaan spelen in de uitvoering ervan duidelijk. Daarom des te belangrijker om ook in dat jaar zoveel mogelijk contacten te onderhouden met boeren en bij ze langs te gaan om op te halen waar hun zorgen zitten, waar ze tegenaan lopen en waar zij oplossingen zien. Naast de nadruk op een gedegen stikstofaanpak met perspectief voor de boeren, heb ik veel aandacht gevraagd voor een leefbaar landelijk gebied. Bijvoorbeeld door een toezegging binnen te halen op meer aandacht voor de aanpak van vrijkomende agrarische bebouwing en het tegengaan van ondermijning, door dit mee te nemen in de periodieke rapportage over de plattelandscoaches.

Afgelopen voorjaar ben ik plaatsvervangend waarnemend commissievoorzitter van de commissie Milieu en Mobiliteit geworden. Daarbij meteen in het diepe gegooid, doordat het voorzitterschap een halfjaar lang waargenomen moest worden. Om in te werken en kennis te maken met de thema’s van de commissie ben ik onder andere een dag meegereden met wegbeheerder Frits over de provinciale wegen en ben ik ook mee geweest op het werkbezoek van de commissie naar Berlijn om daar het openbaar vervoernetwerk te bekijken.

Om jongeren te enthousiasmeren voor de (provinciale) politiek heb ik ook dit jaar zo vaak mogelijk jongeren en geïnteresseerden meegenomen met commissievergaderingen, werkbezoeken en Statenvergaderingen. Mocht jij het leuk vinden of iemand kennen die het leuk vindt om een keer te komen kijken op het Provinciehuis?eem vooral contact op! juliette.van.gilse@provincie-utrecht.nl