Binnen het aandachtsgebied mobiliteit is de belangrijkste ontwikkeling in de afgelopen periode geweest dat zonder mobiliteit en bereikbaarheid alles in de provincie stil staat met betrekking tot wonen, werken en recreëren.
De coronacrisis heeft veel impact gehad op mobiliteit, maar niet op het liberale inzicht dat mensen de vrijheid willen hebben om te gaan en te staan waar zij willen en zelf willen kiezen hoe zij van A naar B komen.
De VVD heeft voortdurend in woord en daad uitgedragen dat maatschappelijke groei vraagt om een beter werkend mobiliteitssysteem. Niet het vervoersmiddel staat centraal, maar vooral de wijze waarop de individuele verkeersdeelnemer kan kiezen uit een aanbod van vervoersvormen. Belangrijk natuurlijk dat die in combinatie gemakkelijk en comfortabel op elkaar aansluiten. Samenhangende investeringen in zowel wegen, OV, fietspaden, vervoersknooppunten en voorzieningen zijn nodig om dit mogelijk te maken.
Ik ben er trots op dat we op basis van onze liberale uitgangspunten constructief hebben bijgedragen aan het politieke debat over mobiliteit:
- Wij zijn initiërend geweest door een spoeddebat over het debacle met de Vernieuwde Regionale Tramlijn te agenderen;
- Wij initieerde een interpellatiedebat mobiliteit vanwege het voorbijgaan door GS aan de kaderstellende verantwoordelijkheid van PS;
- Wij hebben een realistische toekomstbegroting mobiliteit opgesteld die niet alleen afhangt van geld vanuit het Rijk;
- En natuurlijk alle richtinggevende moties en amendementen die zijn ingediend en die niet zelden een meerderheid wisten te halen.
Als grootste oppositiepartij willen we agenderend blijven en blijft het alle aandacht vragen om een politiek inhoudelijk tegenwicht te blijven bieden aan de overwegend linkse signatuur van het huidige college.