Jaarbericht: de hoogtepunten van Odile de Man

Odile de Man, vice-fractievoorzitter, lid van Commissie Omgevingsvisie en Commissie Ruimte, Groen en Water, woordvoerder Ruimte & Wonen. Wil je weten wat voor mij hoogtepunten waren in de afgelopen periode?

Als het over wonen en ruimtelijke ordening gaat dan breng ik telkens naar voren de urgentie en noodzaak van helderheid in alle noodzakelijke procedures; meer ruimte, minder regels! Hoe sneller en makkelijker er kan worden gebouwd; hoe eerder je broer, zus, vriend of vriendin ook die leuke woning kan betrekken. Ten aanzien van meer ruimte; als het gaat om de vele ruimte voor veel woningen dan kijken wij als VVD direct naar de polder Rijnenburg onder Utrecht. In november 2020 is de Motie Conferentie ‘Rijnenburg, energie om te wonen’ door mij ingediend en aangenomen. Klik op de Link. De motie vroeg om een conferentie met alle betrokken bestuurslagen, de stakeholders in het gebied en belanghebbenden met betrekking tot de al lang lopende discussie over de potentiële woningbouwlocatie polder Rijnenburg. Op 28 mei 2021 vond de conferentie plaats en hij is HIER terug te kijken. Positieve uitkomst is dat iedereen nu een idee heeft van de vraagstukken die er zijn. Een begin voor mogelijke een nieuwe stap voorwaarts. Ten aanzien van minder regels: een van de belangrijkste instrumenten over de inrichting van de provincie, de omgevingsvisie en bijbehorende omgevingsverordening, is afgelopen periode vastgesteld.

In aanloop van dit juridisch kader voor bouwen in de provincie vroeg ik om duidelijkheid op grond van de wens van gemeenten om te bouwen buiten het stedelijk gebied (rode contour). Hiervoor is, op mijn verzoek, het ‘Afwegingskader uitbreidingslocaties voor wonen’ opgesteld. Regels hierin opgenomen vormden de basis voor de omgevingsverordening en het ‘programma wonen en werken’. Helaas bevatte het afwegingskader ook een restrictieve regels voor binnenstedelijk bouwen. Deze is niet bevorderlijk voor de bouw van woningen en raakt aan de zeggenschap van de gemeente zelf. Deze regel is gelukkig uit het afwegingskader en daarmee uit de verordening en uit het programma wonen en werken verdwenen.

Bij de vaststelling van de Omgevingswet heb ik expliciet aandacht gevraagd voor de nieuwe verhoudingen tussen PS en GS voor de onderliggende toekomstige programma’s (uitvoering Omgevingsvisie). Er ligt begin 2022 een voorstel voor de constructieve samenwerking met een grote rol voor PS bij de start van ieder nieuw programma.

Daarnaast speelde bij de vaststelling van de Omgevingsvisie het vraagstuk van de huisvesting van het Ronald McDonald huis. Op ons voorstel is een motie aangenomen om constructief in gesprek te blijven met de gemeente en alle betrokken partijen. Klik op de Link. Binnenkort ontvangen we een terugkoppeling over een mogelijke locatie.

Voor al deze onderwerpen heb ik onze achterban bevraagd en geconsulteerd. Dank allemaal voor de goede input. Graag kom ik in 2022 nogmaals bij u langs voor de actualisering van het Afwegingskader.