Jaarbericht: de hoogtepunten van Baerte de Brey

Baerte de Brey, penningmeester/ secretaris en lid van Commissie Bestuur, Economie en Middelen, woordvoerder Bestuur en lid van de Financiële Audit Commissie. Wil je weten wat voor mij hoogtepunten waren in de afgelopen periode?

Als oppositiepartij is het soms lastig dingen gedaan te krijgen. Toch boekte de VVD fractie in 2020 een groot succes. Een initiatief voorstel over revolverende fondsen werd unaniem door Provinciale Staten aangenomen. Klik op de Link. Het idee van een revolverend fonds is dat belastinggeld niet eenmalig aan provinciale projecten wordt besteed, maar dat het geld meerdere keren (revolverend) kan worden ingezet. In deze tijd met allerlei financiële steunpakketten zijn revolverende fondsen ‘hot'. Daarom vonden wij het belangrijk inzichtelijk te maken welke geldstromen door de fondsen heen lopen en welke resultaten bereikt zijn. Duidelijkere kaders over mate van revolverendheid, looptijd en exit-strategieën zijn naar voren gebracht. Zo is een belangrijke stap in verbeterde controle op provinciale financiën gezet.

Sinds enige jaren heeft Utrecht een internationale school. De VVD vindt dit belangrijk omdat deze school flink bijdraagt aan de vestigingsvoorwaarden van onze regio. Door een internationale school is het voor bedrijven, hun werknemers en hun kinderen gemakkelijker zich snel thuis te voelen in onze regio.

De Dutch Trade & lnvestment Board heeft onlangs geconcludeerd dat het te krappe aanbod van internationaal onderwijs een bedreiging is voor het Nederlandse vestigingsklimaat. De Internationale school Utrecht is een school als elke andere. Vrolijke kinderen uit alle windstreken maken samen een bont gekleurd gezelschap. Ouders zijn expat bij een grote multinational, gastdocenten op de Universiteit of productie- en ICT medewerkers in het MKB. De school is een groot succes, er is een steeds groter wordende groeiende vraag naar internationaal onderwijs. Daardoor knelt de huidige locatie in haar jasje. Nieuwbouw zou in 2022 klaar moeten zijn. Helaas pakt de stad niet door en is er enorme vertraging. Wat de VVD betreft is het krappe aanbod van internationaal onderwijs een grote zorg. Dit beïnvloedt ons vestigingsklimaat negatief en rechtvaardigt daarom provinciale aandacht. Komend jaar gaan wij ons extra inzetten voor versnelling van de nieuwbouw en zoeken naar extra locaties in de provincie.