Jaarbericht: de hoogtepunten van Vincent Janssen

Vincent Janssen, Commissie Bestuur, Economie en Middelen, woordvoerder Recreatie en Toerisme, Financiën, Europa. Wil je weten wat voor mij hoogtepunten waren in de afgelopen periode?

De belangrijkste ontwikkeling binnen recreatie en toerisme was de aanzet tot een nieuwe vorm van organiseren. Geldverslindende organisaties vervangen door betere en efficiëntere vormen. Dankzij ons VVD-initiatief hebben de Staten ook een duidelijke boodschap meegegeven: geld voor recreatie is voor de recreant en niet voor bureaucratie. Klik op de link

Binnen de portefeuille financiën hebben we veel aandacht gegeven aan het op orde krijgen van begroting en jaarrekening. We willen het geld anders uitgeven dan het College. Maar we hebben samengewerkt om te zorgen dat de financiële stukken duidelijker zijn en dat de cijfers beter kloppen. Wat dat betreft heeft het College goed werk geleverd.

We zijn het niet eens met de hoogte van uitgaven. Daarom hebben elk jaar twee keer voorstellen gedaan om zuiniger met het geld om te gaan. En het geld dat we wel uitgeven ook uit te geven waar inwoners van Utrecht echt iets aan hebben. Uiteindelijk hebben we zelfs een hele eigen begroting geschreven, de Toekomstbegroting. Klik op de link.  Er werd positief op gereageerd. En we blijven de voorstellen uit de begroting naar voren brengen. De aanhouder wint!

Ik ben dan ook ongelooflijk trots dat onze fractie een eigen begroting heeft gemaakt. En het was ook echt een teamprestatie! Elk fractielid heeft over zijn onderwerp stukken geschreven. Het is een indrukwekkend resultaat waarmee de VVD goed op de kaart staat. En het is een mooie basis om op verder te bouwen de komende jaren.

Verder ben ik er trots op dat we de landelijke coryfee Herman Tjeenk Willink naar het provinciehuis hebben gehaald om, onder leiding van Hans Oosters met Statenleden, gedeputeerden en ambtenaren te praten over bestuurscultuur. Supergaaf dat we in de provincie zo’n gesprek op een serieuze en respectvolle manier kunnen voeren.

Het waren twee vreemde jaren, overschaduwd door Corona. Daardoor kwamen we nog minder in de provincie dan normaal. Dat moeten we in 2022 écht gaan inhalen!